Door Alexandra Sweers – Cliënten hebben te allen tijde recht op inzage in hun dossier, maar die drempel ligt soms nog te hoog, stelt manager Loni Verkerk van JellinekMentrum. ‘De cliënt moet dat vragen aan de behandelaar. Via een online dossier is het veel sneller om informatie uit te wisselen. Bovendien, als je openheid wilt, is het internet in deze tijd dé manier om informatie te ontsluiten.’
Overheid
Het GGZ-instelling claimt de eerste te zijn die deze service biedt. Cliënten kunnen veilig inloggen met hun DigiD, een inlogcode die de overheid ook gebruikt. Ze kunnen dan nalezen welke onderzoeken worden gedaan. Verkerk: ‘Het kan zo zijn dat een cliënt een behandeling heel anders heeft beleefd dan de behandelaar. Hij kan dit zo sneller aangeven.’
Vaktaal
Het digitale dossier vraagt ook om een aanpassing van de behandelaar. Die moet vanuit een cliëntenperspectief naar het dossier gaan kijken. ‘De behandelaars moeten op hun vaktaal gaan letten. Schrijven ze het wel begrijpelijk op? Ook moeten ze rekening houden met wat ze precies in het dossier zetten. De term “geen bijzonderheden” komt nogal vaak voor in dossiers. Maar voor een cliënt is dat niet altijd leuk om te lezen, wanneer ze hard aan hun probleem werken’, aldus de manager.
Portal
Uiteindelijk moet er een laagdrempelige portal ontstaan waar de cliënt terecht kan. Sinds juni kunnen mensen die hulp nodig hebben met hun verslaving of geestelijke problemen zelf een intakegesprak inplannen. Verkerk: ‘In de toekomst komt er mogelijk een chatfunctie en meerdere online behandelingen.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: Stock.xchng
En niet te vergeten: PuntP! http://puntp.nl/service-menu-top/Mijn-PuntP-dossier
Bij Stichting De Hoop GGZ te Dordrecht gaan gasten online openheid zien in hun dagelijkse behandeling en gaat deze interactie deze week van start, dus hoezo als eerste? Een succesvolle opening!