De zorgautoriteit heeft verschillende klachten ontvangen van consumentenorganisaties en individuele bewoners. Het gaat om verschillende soorten betalingen. Bijvoorbeeld het in rekening brengen van een pedicure, waar de bewoner een medische verklaring voor heeft en dus voor verzekerd is.
Toiletpapier
Voor aanvullende diensten als het wassen van kleding of een radio- en televisieaansluiting op de eigen kamer mag wel een bijdrage worden gevraagd. Mits het voor de bewoner duidelijk is dat hij hiervoor extra moet betalen, aldus de NZa. Klachten over het betalen van zaken als toiletpapier en een vergoeding voor verhuizing binnen de instelling, zijn gegrond. Deze rekening is voor de zorginstelling.
Bijbetaling
In een brief waarschuwt de NZa de zorgkantoren voor onredelijk hoge bijbetalingen. Het zorgkantoor mag eisen van de zorginstelling dat zij duidelijk zijn over de gemaakte kosten. Als het zorgkantoor klachten ontvangt, dan moeten zij actie ondernemen, aldus de zorgautoriteit.
Onderzoek
Ook de zorginstellingen hebben een brief ontvangen met daarin de richtlijnen. Als zij de regelgeving niet naleven, kunnen ze een boete ontvangen. De NZa overweegt een onderzoek in te stellen als de signalen niet afnemen.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: NZa/Foto: Stock.xchng
Geachte mevr ,meneer,
Wat kan je als mentor[dochter] doen als dit zo is?
met vriendelijke groeten
saphia bronkhorst