Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Op visite bij de dames achter zorgvisite.nl

Zorgvisite.nl is een website waar recensies worden geplaatst van visites aan verzorgings- en verpleeghuizen in Nederland. Die worden afgelegd door Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse. Uitgangspunt is de vraag ‘zou dit een fijne woonplek zijn voor mijn eigen moeder?’ Zorg + Welzijn op visite bij de dames achter de website.
Op visite bij de dames achter zorgvisite.nl
Foto: Herman Keppy

Zorgexperts Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse treden op als de dames THe (spreek uit ‘Thee’), de kapitale letters staan voor de voorletters van hun voornaam. Zij gaan met regelmaat op bezoek bij verzorgings- en verpleeghuizen en waarderen die met THe-kopjes en-schotels, met een maximum van vijf.

Tineke van den Klinkenberg: ‘Zorgvisite.nl wil een databank zijn gebaseerd op visites die wij afleggen aan verpleeg en verzorgingshuizen en woon-zorgcentra. Eén keer in de veertien dagen leggen we een visite af. We proberen daarbij een zo goed mogelijke spreiding over het land te houden. We bereiden ons voor via de website van de instelling. In het geval van een heel klein huis moeten we iemand kennen die daar woont, als introductie. Bij een groot huis gaan we er zo heen en vragen we of we daar mogen rondkijken omdat we een plek zoeken voor een tante of een nicht en dat we even polshoogte komen nemen om te zien hoe het daar is. Ook willen we graag een hapje mee-eten. Dan bekijken we dat huis vooral op de huiselijkheden en of we er dingen aantreffen die we weer kunnen doorgeven aan anderen en die ook betrekking hebben op het zich thuis voelen in zo’n huis. Is het een huis waar je je vader en moeder met een gerust hart kan achterlaten, hoe ziet het er uit, hoe wordt je bejegend? We proberen ook altijd zoveel mogelijk bewoners te spreken. Soms nemen die ons mee naar hun kamer, zodat we kunnen zien hoe zij daar wonen. We proberen zoveel mogelijk informatie te krijgen over de huiselijkheid, het wonen, de bejegening…’

 

Hetti Willemse: ‘Bij zo’n onverwacht, kort bezoek kunnen we de zorg niet beoordelen, maar wel de mate waarin er zorgaandacht is voor de thuisvoelaspecten: gezelligheid, details als hoe zit het met de buitenomgeving? Is er nagedacht of die omgeving er ontmoetingsgericht uitziet. Naast goede zorg, is dat welbevinden heel belangrijk voor de wijze waarop je zorg ervaart, maar ook voor medewerkers hoe ze hun werk kunnen uitvoeren. Een dag telt 24 uur, als je daarvan drie uur zorg krijgt, is dat veel. Dan
slaap je tien uur. Hou je nog 11 uur over en aan die tijd ontleen je je eigenwaarde, je welbevinden. Dat is wat wij proberen vast te leggen.’

Lees meer in Zorg + Welzijn Magazine van april 2013

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.