Presentator Robert ten Brink, weerman Piet Paulusma, voetballer Danny Landzaat, trainer Foppe de Haan en rapper Yes-R gaven op verschillende plaatsen in het land het startschot van de campagne. Als buurtambassadeurs trokken ze wijken en dorpen in om bewoners en buurtorganisaties aan te moedigen deel te nemen aan de campagne.
Aanmelden
Voor 25 april kunnen geïnteresseerden zich aanmelden voor een regionale ontmoeting, een provinciale themadag en de landelijke slotdag op 21 november. Ook kunnen buurtorganisaties zich opgeven als mentor voor nieuwe buurtinitiatieven in hun regio. Deelnemende organisaties ontvangen voor deze activiteiten € 200 onkostenvergoeding. Voor vernieuwende buurtinitiatieven die uit deze ontmoetingen naar boven komen, heeft het Oranje Fonds de komende jaren een budget beschikbaar van €1,4 miljoen euro.
Nederland ontmoet
Met ‘Nederland ontmoet de buurt’ borduurt het fonds voort op de campagne van vorig jaar, ‘Nederland ontmoet’, waarbij honderden organisaties een kijkje in elkaars keuken namen. ‘Veel organisaties reageerden enthousiast over de ideeën die ze bij elkaar opdeden. Dat waren soms heel simpele dingen als een ouderenvereniging die bij een naburige organisatie kennis maakte met het fenomeen ‘stoelhonkbal’. Kleine dingen zijn vaak ook leuk’, vertelt Nancy Scheeve, voorlichtster van het Oranje Fonds.
Appeltjes van Oranje
De buurt staat dit jaar ook centraal bij de verkiezing van de zogeheten ‘Appeltjes van Oranje’. Dit zijn de jaarlijkse prijzen op het terrein van maatschappelijk welzijn en sociale cohesie. Onder het motto ‘Samen in de buurt’ zijn inmiddels acht buurtprojecten genomineerd.