Het werkbezoek in Leerdam is onderdeel van een serie werkbezoeken georganiseerd door Sociaal Werk Nederland. Voor dit bezoek waren vertegenwoordigers van onder meer de ministeries van VWS en SZW, van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Movisie en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) aanwezig.
Samenwerken
In verschillende presentaties werd duidelijk gemaakt waarom samenwerken zo belangrijk is in het sociaal domein. Marielle Don, kwartiermaker van het Participatieproject van stichting SamenDoen: ‘Binnen het sociaal domein wordt intensief samengewerkt om de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten. We hebben als doel om integraal te werken, dat cliënten kunnen werken en participeren, zonder dat zij zich eventueel druk hoeven maken wat er op de achtergrond wat betreft wetgeving verandert. Voor een cliënt maakt het niet uit wat uit welk potje betaald wordt. Wat ertoe doet, is dat ze aan werk is, zich kan ontwikkelen en inkomen heeft. Door zo intensief samen te werken en dit soort situaties integraal aan te pakken, kunnen we tot een groot succes komen.’
Een integrale aanpak is nog niet overal goed ingevoerd. ‘Ik zie wel professionals die dat heel graag zouden willen, maar niet integraal kunnen werken omdat ze ingekaderd worden of onvoldoende tijd hebben.’ Lees meer >>
Excursie
Dat succes werd zichtbaar tijdens twee “excursies”. In het oude gemeentehuis van Leerdam is nu een atelier van zorgorganisatie Syndion gevestigd. Hier werken verschillende dames samen om de mooiste producten te ontwikkelen. Van badjasjes voor baby’s tot schorten en van handdoeken voorzien van een naam tot stoffen sleutelhangers. Enthousiast vertellen ze de bezoekers over hun werk. De één blijkt goed te zijn in het afspelden van de stof, de ander kan goed overweg met een naaimachine. Zo maken ze samen de mooiste producten.
Eigen winkel
En dat doen ze niet omdat ze zo graag werken. Ze beschikken namelijk ook over een eigen winkel, waar de spullen verkocht worden. Ook dit doen ze zelf. Het liefst zien ze dat hun klanten een cadeautje komen kopen, want dan kunnen ze het ook nog mooi inpakken. De sfeer is goed en de dames vinden hun werk leuk. Een meisje dat drie weken geleden met haar baan bij het atelier is begonnen, wil dat graag extra benadrukken. ‘Op een schaal van 1 tot 10 geef ik mijn werk hier een 10’, zegt ze stralend.
Jobcoach
Een eindje verderop is de bibliotheek gevestigd. Hier werkt Rachel. Ze heeft een Wajonguitkering en begon ooit met een paar uurtjes per week. Inmiddels gaat het zo goed, dat ze fulltime in de bibliotheek werkt. ‘Toen ze hier net begon, vond ze het best wel spannend’, vertelt haar jobcoach. Van die spanning is nu echter niets meer te zien. Stralend leidt ze haar groep bezoekers door de bibliotheek en vertelt ze over de klusjes die ze doet. Zo maakt ze het koffiezetapparaat schoon, ‘Dat doe ik samen met een collega hoor, want dat is heel veel werk’, stempelt ze alle nieuwe boeken en tijdschriften en zorgt ze dat alle boeken netjes op hun plek staan. Ze is duidelijk blij met haar werk en dat is mede te danken aan de inzet van haar jobcoach.
Efficiënt
Marielle Don: ‘Wat succesvol is van onze aanpak is dat we als partners onderling goed communiceren, samenwerken, elkaar erbij betrekken en gebruik maken van elkaars kennis en kunde en netwerk. Doordat we veel overleggen, en soms te maken hebben met dezelfde cliënten, komen verschillende stukjes informatie gemakkelijk samen en kunnen we ervoor zorgen dat cliënten niet overvraagd worden en met te veel hulpverleners te maken krijgen. We werken efficiënt, met korte lijnen en met een duidelijke samenhang. Zo doen we geen dubbel werk, zitten we niet in elkaars vaarwater en wordt de cliënt direct geholpen.’
Participatieproject
Het participatieproject, dat begin 2016 gestart is, loopt ook goed. In totaal heeft Don nu 46 cliënten. Deels zijn dit mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en deels mensen die zelf bij haar hebben aangeklopt. ‘Het varieert van moeders die al heel lang thuis zijn, tot nauwelijks geïntegreerde werkzoekenden en mensen die weinig werkervaring hebben opgebouwd waardoor het moeilijk is om werk te vinden.’ Toch zijn van die 46 cliënten inmiddels 3 mensen uitgestroomd naar regulier werk, doen er 8 vrijwilligerswerk, is er 1 in opleiding, 1 naar dagbesteding, 3 bemiddeld naar regulier werk en 7 in training. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Don veel tijd moeten investeren. Is dat wel logisch in een tijd van bezuinigingen? ‘Ik ben ervan overtuigd dat als je wilt bezuinigen, je juist nu meer tijd moet inzetten. Op termijn ga je dan besparen.’
Pilot
Omdat de pilot in Leerdam begin dit jaar is gestart, zijn de resultaten nog niet volledig te zien. Daarom heeft de gemeente alle aanwezigen uitgenodigd om medio 2017 nog eens terug te komen om de resultaten, die middels een cliëntvolgsysteem door Marielle Don geregistreerd worden, door te spreken.