Sociaal werkers zijn de verbindende factor tussen zorg, onderwijs, welzijn en werk. En hun inzet bespaart de samenleving jaarlijks miljoenen. Dat mag nu wel eens helder gecommuniceerd worden, vindt Vos.
Gemeente
‘Er wordt op verschillende plekken enorm bezuinigd en gemeenten hebben het moeilijk. Ze krijgen veel op hun bord’, erkent de voorzitter. ‘Maar weet wel hoe belangrijk het sociaal werk is. Pas op dat je het sociaal basiswerk niet wegbezuinigt’, waarschuwt ze de gemeenten.
Waarom kan het sociaal domein niet zonder sociaal werkers? Lees hier meer >>
Wijkteam
Er is veel aandacht voor de zwaardere zorggroepen die door de transitie onder de gemeente komt te vallen, weet Vos. ‘Dat is natuurlijk belangrijk, maar we zien dat er te weinig aandacht is voor sociale preventie. De gemeenten zijn nog niet altijd in gesprek met het sociaal werk en de sociaal werker heeft ook lang niet altijd een plek in de wijkteams die gevormd worden.’
Verbinden
‘Er moet een schijnwerper op ons vak’, vindt Vos. ‘Juist in deze tijd is het essentieel om te laten zien dat de inzet van sociaal werkers ook zakelijk en economisch gezien aantrekkelijk is.’ Organisaties in het sociale domein worden aangemoedigd om met het campagnemateriaal de toegevoegde waarde van het sociaal werk te laten zien. ‘We hebben allerlei materiaal ontwikkeld om organisaties te ondersteunen in contacten met wethouders, kandidaat-wethouders, ambtenaren enzovoort. Om hen te laten zien wat de kernkwaliteit is van het sociaal werk: verbinden.’
Campagne
De MOgroep heeft een speciale actiesite www.sociaalwerkers.nl opgezet met daarop een gratis toolkit met campagnematerialen. Posters, films, teksten, flyers en ook een boekje met de tien sterkste redenen om te werken met sociaal werkers. Dat boekje vormt de ruggengraat van de campagne en voert rationele redenen aan om te kiezen voor de sociaal werker als om mee te werken.
Verhaal vertellen
De sociaal werker is bevlogen, maar niet altijd getraind in het goed verkopen, stelt de voorzitter. ‘Wat doe je precies en wat levert dat op? Dat moet je laten zien. Maar dat is niet altijd eenvoudig.’ Veel sociaal werkers zorgen ervoor dat bepaalde slechte situaties niet verergeren. En het voorkomen van problemen kun je niet altijd in een tabel vatten, vindt Vos. ‘Maar je kunt wel je verhaal vertellen en zo laten zien wat je hebt bereikt. Wees trots op je werk en draag dat uit.’
De campagne bouwt verder op het Manifest Sociaal werker dat eind 2013 werd gepresenteerd. Lees hier meer over het manifest >>
Ken jij die ene fantastische sociaal werker die zich onderscheidt met een duidelijke visie en die innovatief denkt en werkt? Meld deze topper dan aan voor de verkiezing van Sociaal Werker van het Jaar 2014! Lees hier meer >>
Bijzonder jammer dat de signaalfunctie van sociaal werkers niet meer opgenomen is in het lijstje van 10 redenen.
Iedere keer weer stuit ik op bezuinigingsveto’s van allerlei belangrijke partijen: Bureaus jeugdzorg, welzijnswerkers en nu de sociaal werkers. De voorzitter van de MOgroep betoogt dat het sociaal werk ‘echt een vak’ is en meer in de schijnwerpers moet. Eerder artikelen betogen dat de sociaal werker bevlogen is maar dat hij zich meer moet verkopen. En als ik dan lees – na een aantal keren doorklikken – wat een sociaal werker is…Sociaal werkers dat zijn maatschappelijk werkers, jongerenwerkers, schuldhulpverleners, buurtwerkers, ouderenadviseurs, sociaal raadslieden, opvangmedewerkers en peuterspeelzaalleidsters. Al die professionals kunnen veel betekenen voor wijken, de gemeenschap en gemeenten..dan bekruipt me toch het gevoel dat er met de term sociaal werk dusdanig breed wordt ingezet dat een gemeente zich wel een paar keer zal bedenken alvorens hieruit iemand te kiezen in een wijkteam. Deze opsomming lijkt meer op een uitverkoop (‘iedereen is sociaal werker’) dan op een gerichte verkoop van kwaliteit. En dat terwijl er best zinnige dingen in de ’tien redenen..’
staan. Uitgeschakeld wegens gebrek aan bewijs..
Jaap van velzen