Door Carolien Stam – Die omroep van en voor mensen in de zorg komt er alleen als het lukt vóór 1 april 50.000 leden te werven. ‘Meneer Kaktus’ is daarover uiteraard positief: ‘We organiseren een soort complot in de zorg. We zijn bezig met een korte en krachtige campagne in zorgorganisaties en bij opleidingen om elkaar lid te maken. Deze omroep komt voort uit mensen in zorg en welzijn, is goed voor de groep zelf en is meteen een platform voor iedereen die met zorg te maken heeft.’
Platform
Doel van de omroep is in de woorden van Rens: ‘Betere programma’s over en vanuit de zorg zelf maken en een platform bieden voor zaken die van belang zijn in de zorg.’ Hij constateert dat de sector en de mensen die erin verkeren vaak negatief in de media komen. ‘Het gaat over medische fouten, vastbinden, mensen in paniek. In de publiciteit worden deze onderwerpen zodanig gefileerd, dat de zorg in de verdrukking komt.’
Helder beeld
De zorgomroep moet juist laten zien wat er precies aan de hand is. ‘En vooral: hoe lossen we dat op? Dat doen we met de mensen zelf die zorg krijgen en er werken. We maken bijvoorbeeld een documentaire over vastbinden in verpleeghuizen. Niet door in te zoomen op het schandaal, maar vooral door naar oplossingen te zoeken. We hebben een talkshow gemaakt met mensen met beginnende Alzheimer. We willen een helder beeld geven van de ziekte voor iedereen die ermee te maken heeft. Het is volgens mij nog een groot taboe in de samenleving.’
Profilering
Zorgprofessionals en zorgvragers krijgen met de omroep meer mogelijkheden voor communicatie en profilering, als het aan Peter Jan Rens ligt. De leden krijgen ook een belangrijke stem. Zo krijgt ieder lid jaarlijks 10 seconden omroeptijd, waarmee hij – al dan niet groepsgewijs – kan kiezen voor bepaalde programma’s. Rens is niet bang voor platte chaos. ‘Wij bieden kwalitatief goede programma’s. Mensen kunnen daarin hun eigen boodschap brengen.’
Niet zielig
Zo wil Rens in zijn ‘Meneer Kaktus-show’ ruimte geven aan mensen met een beperking. Dit om duidelijk te maken wat ze willen en aan welke zorg ze behoefte hebben. ‘In die groep zijn genoeg mensen die prima gehoord kunnen worden. Niet door vanuit hun zieligheid te communiceren, maar door ze een platform te bieden om hun mening te geven.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
hier aanmelden.
Waar gaat het geld naar toe als ze niet de 50000 halen!
Het lijkt mij zaak om eerst zijn 3 faillisementen recht te trekken en er komer er nog meer aan zie link Curator:
http://www.fortadvocaten.nl/cmsupload/faillissementsverslagen/Kaktus%20Multimedia%20Ring%20-%20FAV01.pdf Blijft over, 8 BV’s, 2 stichtingen, holding, vastgoedbeheer (div. pandjes rond het Vondelpark) 4 zelfstandige ondernemingen, div. belasting constructie’s in het buitenland.
Geachte Henk
Peter Jan Rens heeft een achter grond in de zorg, en is altijd op sociaal vlak actief, gaarne eerst denken voor doen ;).
Hij heeft de mobile coach ontwikkeld voor mensen met beperkingen en dergelijke, en zo kan ik nog aardig door gaan wat u niet weet.
Ik ben zeer blij dat Peter Jan Rens deze tak met elkaar op een beter voet stuk kan bregen,
Groet , Cheffie
Wat heeft Peter Jan Rens met de zorg?
Zijn op kinderen gerichte programma’s hebben in het verleden enig succes gehad.
Zijn “avontuurlijke aard” bracht hem ver van huis.
Terug in Nederland is hij snel op zoek gegaan naar een “nieuwe doelgroep” voor door hem te ontwikkelen activiteiten.
Ziet hij in alle oprechtheid mensen in de zorg en zorgbehoevenden als “zijn vergeten doelgroep”?
Hoe geloofwaardig en serieus zijn de door hem gelanceerde voornemens rond een door hem te scheppen “platform” ?