De klachten van mensen die een pgb aan willen vragen gaan meestal over lange onzekerheid, over ondeskundigheid van de verstrekkers en onplezierige gesprekken met mensen die over het toekennen van het persoonsgebonden budget gaan. Er zijn 400 mensen die vanaf 1 september een melding hebben gedaan bij Per Saldo. De klachten worden gemeld over meer dan 100 gemeenten en tientallen zorgkantoren en zorgverzekeraars.
Persoonsgebonden budget
‘Onze gemeente doet het keukentafelgesprek telefonisch. Alles moest uitgezocht worden, de dame had geen kennis van zaken helaas.’ Een van de reacties van de melders. Uit de meldingen blijkt dat in 39 % van de gesprekken voor een indicatie, het pgb niet door de verstrekker is aangeboden. In 23% van de gevallen werd afhoudend of afwijzend gereageerd op een verzoek om pgb. Ook de kennis over het pgb onder de instanties die het moeten verlenen is slecht, constateert Per Saldo. 24% van de melders zegt onvoldoende te zijn geïnformeerd over het pgb. De meeste mensen hebben hun informatie zelf gevonden via Per Saldo of via de website van de verstrekker.
De Nationale Ombudsman heeft het rapport over het debacle bij de uitvoering van het nieuwe pgb-trekkingsrecht gepubliceerd. ‘De overheid moet nu lering trekken en maatregelen nemen.’ Lees meer>>
Zorgprofessional
Opvallend is, aldus Per Saldo, dat mensen die een pgb aanvragen zich niet gesteund of geholpen voelen. ‘Het aanvragen van een pgb lijkt een eenzaam gevecht met de instanties. Familie of vrienden en zorgprofessionals helpen bij de aanvraag, gemeenten en zorgkantoren doen dat zelden. Een enkeling maakt melding van een gesprek met een zorgprofessional die door de gemeente is ingehuurd en voelt zich gehoord.’
Heb jij cliënten die klachten hebben over toekenning van het pgb? Wat zijn de grootste problemen? En wat kun je doen? Regeer via deze knop>>
Kwetsend
‘Het werd allemaal via een telefonisch gesprek geregeld en er werden kwetsende en denigrerende opmerkingen gemaakt’, vertelt een van de melders. Slechts een derde van de mensen die opnieuw een pgb toegekend hebben gekregen, vond dat de procedure naar wens was verlopen. Een derde is tevreden met de huidige situatie na toekenning van een pgb. 21% van de melders kreeg minder budget dan verwacht.
Extra geld voor gedupeerden
Het kabinet trekt een bedrag van tussen de 15 en 20 miljoen euro uit voor mensen die de dupe zijn geworden van het debacle met het persoonsgebonden budget (pgb). Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) vrijdag bekendgemaakt.
Het geld komt via een compensatieregeling beschikbaar voor pgb-houders en voor zorgverleners. Toen de uitbetaling van het pgb in januari werd overgenomen door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) leidde dat tot maandenlange problemen.
Met het persoonsgebonden budget (pgb) kunnen cliënten zelf hun zorg regelen die ze nodig hebben. Ze bepalen zelf welke professionals ze voor welke zorgtaak inhuren. Lees alle artikelen over het pgb in het dossier pgb
Gemeente Huizen blijft maar aandringen op door hen goedgekeurde zorgverleners. Deze zijn echter alleen gericht op INternaliserende kinderen, niet op EXternaliserende…
Feit is dat nog geen jaar geleden een gesprek heeft plaats gevonden en gebruik is gemaakt van trekkingsrecht. Dit mag niet verhinderen dat Gemeente Huizen wéér om tafel wil voor verlenging PGB. Terwijl EXternaliserend altijd een probleem zal blijven-niet verbeteren zal…Kortom, ik zie op tegen wéér gesprek waarin ik het PGB van mijn nu puberkind moet gaan verdedigen, evenals opkomen voor behoud huidige zorgverleners welke zij al 7 jaar heeft…