Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

PGGM-directeur Van Essen over toenemende betrokkenheid bij zorg en welzijn: ‘Als het goed gaat met de sector gaat het goed met ons’

Veelal hebben verzekeraars het imago van rijke, bureaucratische bolwerken die allesbehalve transparant zijn voor de klant. Tegenwoordig streven ze echter naar meer toegankelijkheid en wenden ze hun invloed aan om de problemen in de sector aan te pakken. PGGM is daar een voorbeeld van. 'We willen niet die chique, afstandelijke verzekeraar uit Zeist zijn,' zegt directeur Heino van Essen van de pensioenverzekeraar.

De problemen waar zorg- en welzijnsinstellingen mee

kampen, hebben de volle aandacht van Heino van Essen, lid van de hoofddirectie

van PGGM. De enige pensioenverzekeraar voor de sectoren zorg en welzijn in

Nederland is net als de werkgevers niet gebaat bij personeelstekorten en

ziekteverzuim. Nu de overheid zich de afgelopen jaren steeds verder terugtrekt

en verzekeraars meer direct met werkgevers en individuele klanten om de tafel

moeten, bemoeit ook PGGM zich met deze obstakels in het veld.

‘Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid zijn voor ons grote

schadeposten. Arbeidsongeschikten betalen geen pensioenpremie en dat kost ons

tientallen miljoenen guldens per jaar,’ zegt Van Essen. Om de

arbeidsongeschiktheid in de sector aan te pakken heeft PGGM in het begin van de

jaren negentig samen met ziektekostenverzekeraar VGZ aandelen overgenomen van

Avios arbo. Om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken hebben PGGM en VGZ

vorig jaar de aandelen overgenomen van arbodienst De Twaalf Provincieën. In

april van dit jaar zijn de beide arbodiensten samengevoegd onder de naam Maetis,

dit vormt nu de twee na grootste arbodienst in de sector.

Wat hem tot nu toe het meest is opgevallen, is dat werkgevers alleen

nog maar kleine contracten bij de arbodiensten afsluiten. Van Essen: ‘Ze draaien

elk dubbeltje om en zeggen dat ze zelf wel een actief ziekteverzuimbeleid zullen

voeren. Maar wat ik zie, is nog steeds een gebrek aan aandacht voor dit

probleem. Wat nodig is, is maatwerk.’

Komen uw activiteiten als de overname van arbodiensten niet

enkel voort uit commerciële belangen? U zegt zelf dat het ziekteverzuim u

miljoenen per jaar kost.
‘Het komt erop neer dat als het goed

gaat met de sector het ook goed gaat met ons, zo simpel is het. Wij zijn erbij

gebaat dat mensen plezier hebben in hun werk, dat de zorg en het welzijnswerk

leuk zijn om in te werken en dat de werkdruk wordt aangepakt. Zo krijgt het werk

een beter imago en verdwijnen mensen niet uit de sector en komen er hopelijk

meer werknemers bij. Hierdoor beschikken wij over meer geld waardoor wij de

sector nog beter kunnen bedienen en nog meer kunnen steken in een goede

prijs/kwaliteitverhouding, daar hechten wij veel belang aan. Winst maken is niet

ons credo. Ons bestaansrecht hebben we te danken aan de werkgevers, zij zijn in

feite onze eigenaren. Als we het niet goed doen, lopen onze eigenaren

weg.’

Maar de klant heeft weinig te kiezen. Als enige

pensioenverzekeraar in de sector heeft u niet te maken met

concurrentie.
‘Wat betreft de pensioenen klopt het inderdaad

dat werkgevers wettelijk verplicht zijn met ons in zee te gaan. Maar het is voor

ons wel een uitdaging zo goed mogelijke pensioenpakketten voor een zo laag

mogelijke prijs samen te stellen. Bij PGGM hangt het beleid rond pensioenen,

premies en beleggingen sterk samen. Dat betekent dat wij ons best moeten doen om

ons geld goed te investeren, uiteindelijk is het de verzekerde die daarvan het

meest profiteert. Op het gebied van aanvullende financiële diensten als levens-

en schadeverzekeringen ondervinden we wel degelijk concurrentie.’

Om de personeeolstekorten van zorg- en welzijnsinstellingen op

te lossen, moeten de arbeidsvoorwaarden verbeteren. Wat doet u

daaraan?
‘PGGM is vorig jaar begonnen met de invoering van het

Flex-pensioen. Dit om in te spelen op de individuele wensen van personeel. Voor

werkgevers is het een manier om hun oudere werknemers aan zich te kunnen binden.

Met het Flex-pensioen kan de werknemer vanaf zijn 55’ste levensjaar zelf

beslissen wanneer hij stopt met werken. Deelnemers kunnen tot uiterlijk hun

65’ste per jaar 1,75 procent van het salaris aan Flex-pensioen opbouwen.

Onderdeel van het pensioen is een ptremievrije opbouw gedurende vijf jaar vanaf

het moment dat men gebruik maakt van het Flex-pensioen. Deelnemers die voor 1949

zijn geboren, kunnen volgens een overgangsregeling vanaf zestigjarige leeftijd

een overbruggingspensioen krijgen waarbij de pensioenopbouw doorloopt. Zij

hebben inderdaad minder kunnen opbouwen en zullen waarschijnlijk één of

misschien twee jaar langer moeten doorwerken.’

Hoe houdbaar is de Flex-regeling gezien de enorme vergrijzing

die de komende jaren voor de deur staat?
‘Wij willen met de

regeling niet promoten dat straks iedereen op zijn 55’ste helemaal stopt met

werken. We willen alleen meer keuzemogelijkheden inbouwen. Nu werkt al ruim

tweederde van de Nederlanders boven deze leeftijd niet. Met het Flex-pensioen

kan het aantrekkelijk worden om bijvoorbeeld twee of drie dagen te blijven

werken. Werkgevers behouden het oudere personeel dan langer voor de sector. En

zelf vinden werknemers het vaak ook prettig om geleidelijk aan en op hun eigen

manier met werken te stoppen.’

PGGM wil doorzichtiger worden voor zijn klanten, meer rekening

houden met individuele wensen en een zo optimaal mogelijke

informatieverstrekking. Wat heeft u daarvoor tot op heden

gedaan?
‘Nog niet zo lang geleden hielden we een enquête onder

onze klanten. Daaruit bleek dat we door velen nog steeds als “die chique en

afstandelijke verzekeraar uit Zeist” gezien werden. We proberen al een tijdje

onder dat imago vandaan te komen. We hebben inmiddels een website waarop

bezoekers zich kunnen laten informeren over onze organisatie en onze

werkzaamheden. We zijn momenteel druk bezig met het verkennen van

e-commerce-oplossingen. PGGM wil dat klanten via internet een persoonlijke

pensioensituatie kunnen raadplegen en wil daarbij de klanten goed voorlichten

over de mogelijkheden. Via het net moeten klanten te allen tijde kunnen bekijken

hoe ze er op dat moment voor staan.Om contact te houden met de instellingen

bezoeken onze accountmanagers regelmatig de instellingen in het land. Ook voor

de werknemers zijn we bereikbaar. We organiseren vragenuurtjes bij organisaties,

bijvoorbeeld over de invoering van het FLEX-pensioen. Onlangs is binnen de

CAO voor verpleeg- en verzorgingshuizen het Meerkeuzesysteem Arbeidsvoorwaarden

ingevoerd. Het systeem houdt in dat werknemers in deze branche kunnen schuiven

met tijd en geld. Door nu extra te werken of een deel van het brutosalaris in te

zetten kunnen individuele wensen nu en later worden vervuld. Te denken valt aan

zaken als extra vrije tijd, meer pensioen om eerder te stoppen met werken of

vermindering in de kosten van de kinderopvang. Bij het realiseren van het

meerkeuzesysteem vervult PGGM een ondersteunende en faciliterende rol naar de

werkgevers toe. Eigenlijk zijn dit allemaal ontwikkelingen die voortkomen uit

marktwerking. Ik vind überhaupt dat we meer aan de markt moeten overlaten. Zorg

en welzijn moeten we niet als collectieve lastenposten beschouwen. Het zijn voor

de economie belangrijke elementen die we op basis van een goede solidariteit

moeten vormgeven.’/Jeannine Westenberg

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.