Het Landelijk Platform GGz slaat alarm over de lange wachttijden in de tweedelijns ggz. De koepelorganisatie krijgt ‘alarmerende meldingen’ binnen van patiënten en familieleden over wachtlijsten die kunnen oplopen tot meer dan een half jaar. Zorgverzekeraars voldoen lang niet altijd aan hun wettelijke plicht om een alternatief voor de patiënt te zoeken, aldus LPGGz.
Meldactie
De koepel van cliënten- en patiëntenorganisaties Landelijk Platform GGz wil onderzoeken hoe groot het probleem is van de wachtlijsten in de ggz. In juni wil zij met andere ggz-koepelorganisaties een meldactie beginnen over de beschikbaarheid van tweedelijns specialistische ggz-zorg. In dat onderzoek wordt ook betrokken of patiënten voldoende vrijheid hebben om zelf te kiezen tussen zorgaanbieders en of de informatie aan patiënten goed is.
Huisartsen
Het Landelijk Platform GGz wijst er nadrukkelijk op dat zorgverzekeraars volgens de wet verplicht zijn om bij te lange wachtlijsten te zoeken naar andere instellingen. De maximale wachttijd voor patiënten in de ggz is 4 tot 7 weken, afhankelijk van de aard van de behandeling. Volgens de LPGGz voldoen zorgverzekeraars ‘in lang niet alle gevallen aan deze plicht’. Het Platform verwijst ook naar een recent rapport van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), waaruit blijkt dat huisartsen hun patiënten niet gemakkelijk kunnen doorverwijzen naar de tweedelijns ggz.
Steeds meer mensen met psychische klachten komen bij de huisarts op het spreekuur. Maar huisartsen merken dat zij minder naar de basis ggz kunnen doorverwijzen. Lees het artikel: Huisartsen doen steeds meer ggz-behandelingen>>
Ik vraag me af of huisartsen wel voldoende kennis hebben van de sociale kaart en de alternatieve mogelijkheden voor doorverwijzing. Het goede zicht op partners die zich bezig houden met complexere zorg (vrijgevestigde psychiaters, delen jeugdhulpverlening, verslavingszorg, maatschappelijke opvang) is vaak nog wat summier. Ook de basisGGZ met vooruitgeschoven posten voortkomend uit de reguliere GGZ-instituten zijn vaak weinig op de hoogte of wat te veel gericht op consumentenstromen naar hun (ex-)werkgever. Iets voor de koepels, HOED’s, Hagro’s en wat dies meer zij om zich eens goed te informeren en partners op te zoeken (ja, daar moet je tijd voor maken…..).