Om dit te bereiken lanceerde het korps Amsterdam-Amstelland donderdag een wervingscampagne. Daarin worden potentiële kandidaten aangesproken op hun maatschappelijke betrokkenheid en niet op hun huidskleur of godsdienst. ‘We laten de traditionele denkwijzen over diversiteit in deze campagne los’, aldus een politiewoordvoerder.
Percentage
Uiteindelijk moet in 2010 het percentage agenten met een allochtone achtergrond 15 procent zijn. Nu is dat ruim 12 procent. Daarmee zit de Amsterdamse politie overigens ruim boven het landelijke gemiddelde van 6 procent.
Campagne
In de wervingscampagne spelen Amsterdammers uit alle delen van de bevolking een rol. Enkele bekende slachtoffers van overvallen en homo-geweld in de hoofdstad doen via posters en advertenties een beroep op mogelijk toekomstige agenten. Daarnaast lanceert de politie een nieuwe website.
Diversiteit
‘We willen laten zien dat iedereen die maatschappelijk betrokken is, geschikt zou kunnen zijn voor de politie’, vertelt projectleider Jacqueline Makbouli. ‘En we laten de diversiteit van het werk zien. Veel mensen kennen ons van het uitschrijven van bonnen, maar we geven in de campagne ook aandacht aan problemen als loverboys, gewapende overvallen en discriminatie in het uitgaansleven.’
(Bron: ANP)