Allochtone leerlingen met Citoscores op havo/vwo-niveau worden door basisschoolleerkrachten dikwijls ondergeadviseerd, staat in een rapport dat de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (onderwijs) maandag kreeg overhandigd.
Meer inspanning
Volgens de Adviesraad Diversiteit en Integratiekost het veel meer inspanning via mbo en vmbo een hbo of universitaire studie af te ronden. Het duurt bijvoorbeeld al drie jaar langer voordat jongeren hun scholing hebben afgerond.
De adviesraad onderstreept het belang om leerlingen beter te begeleiden op hun leerweg. Dit enerzijds vanwege een tekort aan goed geschoolde jongeren en anderzijds vanwege de dreiging van overlastgevende, gefrusteerde en toekomstloze scholieren.
Aanbevelingen
De raad doet elf aanbevelingen om de schoolcarrière van deze jongeren beter te doen verlopen. Zo stelt de raad voor docenten extra te belonen als ze over goede kennis beschikken van de culturele en sociaaleconomische achtergronden. Ook raadt ze aan het hele ontwikkelingspotentieel van de leerling te betrekken bij het eindadvies op de basisschool.
Zwarte scholen
De meerderheid van de allochtone leerlingen in de hoofdstad gaat naar een zogeheten ‘zwarte basisschool’. ‘Ondanks de extra middelen die ‘zwarte scholen’ hebben, scoren allochtone kinderen doorgaans slechter op een zwarte school dan op een gemengde school’, zo staat in het rapport. Vaak kon een laag advies nog worden bijgesteld in de brugklas, stelt de raad. Tegenwoordig is het basisschooladvies echter beslissend voor de verdere schoolloopbaan.
Te voorzichtig
Minder dan een kwart van de Amsterdamse scholieren van Turkse en Marokkaanse afkomst scoort de Citotoets op havo of vwo-niveau. Ondanks een hoge uitslag, adviseren leerkrachten de jongeren vaak toch naar het vmbo te gaan. Ze geven aan dat ze voorzichtig zijn omdat leerlingen veelal te weinig ondersteuning krijgen van hun ouders en omgeving. Volgens de adviesraad zijn ze bang dat allochtone scholieren op de havo of hbo sneller struikelen. (ANP)