De ‘klik’ tussen de professional en de cliënt is een voorwaarde voor een succesvolle zorgrelatie vindt Anne Goossensen, hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek. De professional moet niet zomaar een doorgeefluik van effectieve interventies zijn, maar het moet ook gaan om meer filosofische vragen, zegt ze in het meinummer van Zorg + Welzijn magazine.
Gezien worden
‘Wie ben ik als zorgverlener? Hoe ontvankelijk ben ik voor de ander? Voor de wijze waarop de ander zijn ziekte, situatie of beperking ziet. Hoe vol ben ik van mijn eigen interpretatie? Hoe reflecteer ik daarop?’ Het ‘gezien worden’ is wel de grond waarop de professional zijn of haar deskundigheid kan inzetten, meent de hoogleraar.
In theorie en op papier is het helder: zorg en welzijn dichtbij, op maat, vanuit de cliënt. Maar gaat het in de praktijk zo werken? Andries Baart twijfelt. ‘Ik vraag me af of dit transitiebeleid echt bedoeld is om mensen te helpen.’ Lees hier het interview met Andries Baart >>
Buiten sluiten
Het ontbreken van de klik wordt volgens Goossensen helaas vaak aan de cliënt toegeschreven. ‘Dan gaat het over “therapie-ontouw, over “zorgmijders”.’ Ze ziet professionals die cliënten op een heel subtiele manier buiten sluiten. ‘Het gaat over verschillende dimensies. Het is niet alleen de professional die voornamelijk aan het woord is. Je bepaalt als professional vaak al de code. Je geeft een hand, je zegt: ga zitten, wil je wat drinken? Je stelt de eerste vraag en gaat in je oplossingsgerichte kader aan de slag. Maar het zit ook in de toon, in de woordkeus, soms de blik al.’
Lees het hele interview met Anne Goossensen in het meinummer van Zorg + Welzijn magazine dat 8 mei verschijnt. Kijk hier voor meer informatie over abonnementen >>