Als privépersoon zou je misschien fel reageren, maar als hulpverlener moet je er professioneel mee omgaan, zegt Paul Timmers in het Zorg + Welzijn magazine van september. Hij is als psychomotorisch therapeut betrokken bij plegerbehandeling bij ASVZ, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking.
Heb jij wel eens seksueel grensoverschrijdend gedrag meegemaakt in je werk?
Hoe heb je dat aangepakt? En zou je dat de volgende keer anders doen? Deel hier je ervaringen >>
Gedrag
‘Professioneel is: je steeds opnieuw blijven realiseren wat de cliënt bedoelt met zijn gedrag en wat op dat moment nodig is.’ Sommige situaties kun je dan juist benutten, legt Paul uit. ‘Zoals een collega van mij deed, toen een cliënt haar met zijn ogen uitkleedde. Die cliënt werd daar zo opgewonden van dat hij zei een stijve te krijgen. De collega van Paul gebruikte dat op zich vervelende moment. Het lukte haar het gedrag van de cliënt te begrenzen, maar wel op zo’n manier dat ze zijn gedrag kon bespreken.’
Boos
Hoe lastig het soms ook is, probeer niet boos te worden of in paniek te raken als iemand over je seksuele grenzen heen gaat. Dat versterkt het gedrag waarschijnlijk alleen maar. Ook door iets te verbieden kan het alleen maar spannender worden. Die balans is moeilijk, volgens Timmers, want je moet wel degelijk begrenzen, maar tegelijkertijd altijd blijven ondersteunen.
Wil je meer tips voor contact met ‘lastige cliënten of om een goede en veilige werksfeer te creëren, lees dan het hele artikel in Zorg + Welzijn magazine van september >>
Ben PGB budged houder met een voorkeur verzorging door dames (2), een goede werksfeer en toch er op letten dat je geen grenzen over gaat is soms opletten !
De dames voelen zich bij veilig en kunnen ook hun prive zaken met mij bespreken, kortom team werk.
de dames werken nu 6 jr en 2 jr bij mij,het loopt als een trein.
Ton Visser
Fel reageren is in elk geval niet professioneel, lijkt dhr. Timmers uit te dragen. Daar kunnen de nodige vraagtekens bij worden geplaatst.