De vergrijzing en de digitalisering van de samenleving heeft tot gevolg dat een record aantal Nederlanders geen grip meer heeft op de eigen financiën. Aldus Humanitas, de grootste vrijwilligersorganisatie in Nederland die hulp biedt bij thuisadministratie. Ten opzichte van 2014 is het aantal mensen dat bij Humanitas aanklopte voor hulp bij financiën met 13% gestegen. In 2015 deden 13.832 mensen een beroep op Humanitas om hun geldzaken op orde te krijgen.
Digitalisering
Een belangrijke oorzaak voor de stijging is de toegenomen digitalisering van financiële zaken, die vooral ouderen niet meer kunnen volgen. ‘Veel ouderen hebben minimale computervaardigheden’, volgens Humanitas. ‘Zij raken nu door digitalisering van diensten, en de stopzetting van het sturen van brieven van vele instanties, het overzicht kwijt op wat er binnenkomt maar vooral op wat er uit gaat.’
Zo’n 80 procent van de ouderen heeft geldzorgen. Ruim een derde maakt zich zelfs regelmatig zorgen, blijkt uit een enquête van seniorenorganisatie ANBO onder ruim 1700 respondenten. Lees meer>>
Thuisadministratie
Roderick Heijbroek , projectcoördinator van het Humanitas-programma Thuisadministratie in Groningen signaleert een trend: ‘Er is vergeleken met vijf jaar geleden een groeiende groep oudere digibeten. Deels gaat het over vrouwen die hun man verliezen die altijd de administratie deed. Soms blijkt er geen computer in huis te zijn en gebruikt men acceptgiro’s om te bankieren. Zo verlies je de aansluiting.’
Oudere digibeten
Volgens Humanitas is de hulp bij thuisadministratie het snelst groeiende programma. Inmiddels zijn ruim 4.500 vrijwilligers in het land bezig met deze hulp. ‘Vergeleken met vijf jaar geleden is er een groeiende groep oudere digibeten. Terwijl de crisis voorbij is en de welvaart weer toeneemt, neemt het financieel overzicht bij velen af’, aldus woordvoerder Peter Heuseveldt in een toelichting op het onlangs uitgekomen jaarcijfers van Humanitas.