Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Regelhulp: niet meer van het kastje naar de muur

Ik kom net uit het ziekenhuis, wie helpt me met de boodschappen? Ik heb psychische problemen, krijg ik begeleiding op mijn werk? Veel mensen weten niet waar ze met hun vragen over hulpvoorzieningen terecht moeten. En of ze ervoor in aanmerking komen. De website regelhulp.nl moet uitkomst bieden in het doolhof van regels en loketten.
Regelhulp: niet meer van het kastje naar de muur

Door Alexandra Sweers – ‘Voor veel mensen is het onduidelijk waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag’, zegt projectleider Esther Zandvliet. ‘Je hoort berichten over mensen die te lang op een rolstoel moeten wachten of ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. Daarom hebben de ministeries van VWS en Sociale Zaken, het CIZ, het UWV en het UWV WERKbedrijf de handen ineen geslagen voor deze website.’

Eén formulier
Regelhulp.nl is een soort routeplanner voor gehandicapten, chronisch zieken en ouderen die een overzicht geeft van voorzieningen en uitkeringen. Wanneer cliënten of hun verzorgers zorg, hulp of financiële ondersteuning willen aanvragen, kan dat stap voor stap via de website. Dat kan met één formulier, bij verschillende instanties tegelijk.

Situatie
‘De nadruk bij de aanvraag van een voorziening ligt op het perspectief van de burger’, zegt Zandvliet. De bezoeker start bijvoorbeeld door zijn of haar situatie te bepalen (net uit het ziekenhuis, ik ben gehandicapt, ik verzorg iemand). Maar ook doorgewinterde zorgvragers kunnen op de site terecht. Via ‘ik weet al wat voor soort hulp ik nodig heb’ en ‘ik weet al waar ik moet zijn’ gaat de zorgvrager direct naar de juiste formulieren.

Wmo-loket
‘De website vergemakkelijkt de aanvraag voor mensen die al bekend zijn met de zorgvoorzieningen, zoals chronisch zieken. Zij hoeven nu nog maar één formulier in te vullen in plaats van drie of vier’, aldus Zandvliet. ‘Voor anderen wordt duidelijk waar ze moeten zijn, bijvoorbeeld bij het Wmo-loket van de gemeente of bij het CIZ. Soms weten zorgvragers niet waar ze allemaal recht op hebben. Op de website krijgen zij die informatie.’

Dienst
Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van hulpvoorzieningen is het belangrijk dat alle gemeenten zich aansluiten op de site. Zandvliet: ‘Zij kunnen hun informatie en formulieren op regelhulp.nl zetten. Nog niet alle gemeenten doen dat. Sommige vragen zich af: wat hebben we eraan?’ Maar regelhulp is niet iets waar de gemeente per definitie van moet profiteren, vindt de projectleider. ‘Het is een dienst aan de burger, een extra service die zorgt voor empowerment.’

Gemakkelijker
De website regelhulp.nl is onderdeel van het programma STIP (Stroomlijning Indicatieprocessen in Zorg en Sociale Zekerheid). Het doel van dit programma is het verbeteren van de dienstverlening door de overheid aan gehandicapten, chronisch zieken en ouderen. Onder andere door het aanvragen van voorzieningen en uitkeringen voor zorg en sociale zekerheid gemakkelijker te maken.

Link: Regelhulp voor professionals

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Foto: Regelhulp

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.