Jeugdprofessionals weten niet hoe ze voor de leeftijd normale reacties van jeugdigen op ingrijpende gebeurtenissen kunnen onderscheiden van afwijkende reacties. Dat is een van de conclusies uit de ‘Knelpuntenanalyse’ (2017) voor hulpverlening bij angst en/of trauma bij kinderen en jongeren. Verder blijkt dat signaleringsinstrumenten om angst en trauma op te sporen niet goed worden gebruikt. Reden om een richtlijn te ontwikkelen, vinden enkele beroepsverenigingen.
Beroepsverenigingen
De ontwikkeling van richtlijnen voor de jeugdhulp en jeugdbescherming is een initiatief van de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW), het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO). Uit de knelpuntenanalyse blijkt, aldus de beroepsverenigingen, dat het nodig is om duidelijkheid te geven over de definitie van trauma, over tools om professionals alert te maken op trauma en om de zogenoemde “traumasensitiviteit’ bij professionals te vergroten.
Interventie
Ook als het gaat om interventies, blijken professionals in de jeugdhulp niet altijd sterk onderbouwd te zijn, zo blijkt uit de knelpuntenanalyse: ‘Jeugdprofessionals weten onvoldoende welke interventies ze in kunnen zetten bij behandeling van angst en/of trauma bij jeugdigen met meervoudige problemen en/of een instabiele thuissituatie.’ De nieuw te ontwikkelen richtlijn moet professionals op het goede spoor van interventie dan wel doorverwijzing zetten.
Richtlijn aanpak trauma
Professionals in de jeugdhulp en jeugdbescherming moeten wel nog even wachten. Pas in het voorjaar 2021 wordt de richtlijn gepubliceerd. ‘Het ontwikkelen van een richtlijn vraagt om een zorgvuldig proces en dat kost tijd’, aldus de samenwerkende beroepsverenigingen in het persbericht. ‘Uitgangspunt is om zoveel mogelijk gebruik te maken van de kennis die er over trauma al is: kennis uit wetenschappelijk onderzoek, kennis die al in actuele richtlijnen voor andere werkvelden is verzameld. De ontwikkelaars gaan actief op zoek naar de ervaringen van kinderen, jongeren en hun ouders. Maar ook naar de praktijkkennis van professionals. Tot slot is er tijd nodig om de conceptrichtlijn goed te kunnen testen in de praktijk.’
Meer informatie over richtlijnen in de jeugdhulp en jeugdbescherming>>