Door Esther van Andel – ‘Hoe gaan we met elkaar om?’, ‘Hoe
beïnvloed je de sfeer in de wijk?’ en ‘Hoe overleef je je
buren?’ Onder het motto ‘Alles voor je buren’ start Martijn
Engelbregt, ontwerper bij het Sandberg Instituut, het project Burenwinkel.
SRV-wagen
De Burenwinkel is een omgebouwde SRV-wagen met producten die de relaties tussen wijkgenoten moeten versterken.
De bus heeft onder andere deurmatten, poefen, posters en ansichtkaarten
met foto’s van de buurt, wandtegels, burenzeep te koop of een goudvis
die elke week bij iemand in de buurt
logeert. BurenproductenBurenwinkel is een
initiatief van veertien buren in Amsterdam, die als doel het vergroten van
‘buren-awareness’ hebben. Zij worden ondersteund door het
registratieonderzoeksbureau EGBG, Sandberg Institute, het kunstenaarsinitiatief Instituut Liefde in de Stad, Paradiso en Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR). De Burenwinkel
wordt mede gefinancierd door het Amsterdams Fonds voor de
Kunsten Platform Amsterdam Samen.
De producten die in de wagen te koop zijn, helpen buren elkaar makkelijker
te benaderen, zo is de gedachte. Ook wijkgenoten die elkaar niet kennen of juist willen vieren dat
ze elkaar wél weten te vinden, kunnen iets hebben aan de spullen.
BurenbewustzijnVolgens Martijn Engelbregt van
het het Sandberg Instituut moet hierdoor het ‘burenbewustzijn’ worden
vergroot. ‘In een tijd waarin normen en waarden het exclusieve domein lijken van
beleidsmakers, geeft Burenwinkel de verantwoordelijkheid terug aan de
buren.’
OpeningOp 15 september wordt de Burenwinkel feestelijk
geopend tijdens het buurtfestival ‘Proef de Czaar Peter’ in de Czaar Peterstraat
in Amsterdam. Hierna zal de Burenwinkel twee weken door Amsterdam toeren in het
kader van Liefde in de Stad. Na september zijn andere plaatsen in Nederland aan
de beurt.
Lees ook de gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
hier
aanmelden. Door hier te klikken leest u de laatste editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier zorgenwelzijn@reedbusiness.nl