‘In het verleden werd het geld van het Juliana WelzijnFonds uitsluitend op
aanvraag besteed. Als je als aanvrager niet van het fonds had gehoord, kon je
het niet vinden, het was een verstopte organisatie.’
‘In de afgelopen jaren hebben we roadshows gehouden in het hele land. Om
aan iedereen te vertellen: dit is het Oranje Fonds, hier staat het voor, wees
niet te bescheten om aanvragen in te dienen. We gingen beter uitleggen wat we
doen en kregen toen ook betere aanvragen.’ (Foto: Ram van Meel)
Stevige focusIr. Ronald van der Giessen (47) is de
geïnspireerde eerste man van het Oranje Fonds. In 2003 begon hij als directeur
van het net gefuseerde Juliana WelzijnFonds en het Oranje Fonds. Van der Giessen
had toen al een twintigjarige loopbaan achter de rug, die voor een groot deel in
het teken stond van fondsenwerving. Eerst vanaf 1982 bij het Wereld Natuur
Fonds, waar hij meteen begon als directieassistent. Daarna, vanaf 1990 als hoofd
communicatie en marketing van de Vereniging Natuurmonumenten.
‘Natuurmonumenten werd in die tijd een van de grootste ledenorganisaties
van Nederland. We groeiden van 270.000 naar 850.000 leden en hebben er een
fondsenwervende organisatie van gemaakt.’ Van 1997 tot 2002 was hij directeur
van de Nationale Postcode Loterij.
Van der Giessens eerste taak was de samenvoeging van beide fondsen. ‘Door
het Juliana WelzijnFonds en het Oranje Fonds samen te brengen ontstond er gelijk
een hele grote bestuurlijke slagkracht. Er kwam een steviger focus op het doel:
het bevorderen van sociale cohesie in het koninkrijk. Máxima en Willem-Alexander
zeiden meteen dat ze zich voor dit thema wilden inzetten. Door de uitreiking van
de jaarlijkse prijs, de Appeltjes van Oranje, door werkbezoeken af te leggen in
het land en door zich goed te verdiepen in de sector.’
Koninklijk beschermpaarRonald van der Giessen spreekt
lovend over de inzet van het koninklijke beschermpaar. ‘Ze hebben een directe
betrokkenheid, zonder enige terughoudendheid. De inzet van Máxima geeft ons de
gelegenheid om bepaalde thema’s meer bekend te maken, op de agenda te zetten.
Máxima was een paar weken geleden op bezoek bij de stichting Zwerfjongeren, ook
onderdeel van een van onze programma’s en dan neemt ze zelf het initiatief. Dat
heeft niet alleen een geweldige impact op zo’n organisatie, maar onderstreept
ook het belang van sociale cohesie in Nederland.’
Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/70341/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=appeltjes>Appeltjes van Oranje voor ‘de beste
maatjes’ (Zorg + Welzijn, 15 januari 2007),
id=””
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/56833/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=”Maatjes overbodig”>Maatjes die zichzelf overbodig maken
(Zorg + Welzijn, 11 mei 2006),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/56505/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Recordsubsidie>Recordsubsidie van Oranje Fonds in 2005
(Zorg + Welzijn, 4 mei 2006),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/52523/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”
target=_blank name=Buurtiniitiatieven>Oranje Fonds stelt 1,4 miljoen beschikbaar
voor buurtinitiatieven (Zorg + Welzijn, 17 maart 2006)
Het gehele artikel is te lezen in Zorg + Welzijn Magazine 2,
februari 2007. Drie maanden na publicatie wordt het op de website
geplaatst.