Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ronald van der Giessen (Oranje Fonds): ‘Samenwerken met Douwe Egberts is zo logisch’

Samenwerken met donateurs, bedrijven en fondsen is een zaak van lange adem, betoogt Ronald van der Giessen, directeur van het Oranje Fonds. Hij vertelt tijdens het Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’ hoe organisaties kunnen samenwerken met zijn fonds. Zelf is het Oranje Fonds bij de Burendag op 20 september partner van Douwe Egberts.
Ronald van der Giessen (Oranje Fonds): ‘Samenwerken met Douwe Egberts is zo logisch'

Door Martin Zuithof – Ronald van der Giessen zegt dat het bij sponsoring en fondsenwerving eigenlijk gaat om het merkbeeld dat een organisatie wil uitdragen. Zelf hield hij zich bij Natuurmonumenten als hoofd marketing jarenlang bezig met de profilering van de organisatie. ‘Een merk neerzetten moet de baas doen, dat heb je niet in een jaartje voor elkaar. Daarvoor ben je jaren aan het ballen. Als directeur moet je bereid zijn daar jaren in te steken.’ (Foto: Ram van Meel)

Subsidie-infuus
Het congres over fondsenwerving en sponsoring is belangrijk, vindt Van der Giessen. ‘Het is een van de weinige gelegenheden waarop de financiering van de sociale sector op de agenda staat. De sector is gewend geraakt aan het subsidie-infuus waaraan het lange jaren ligt. Op dit congres gaat het over de vraag hoe organisaties eigen geld kunnen verdienen en dat is van belang.’

Versnippering
Bij de financiering van de sector speelt het Oranje Fonds een bescheiden rol, stelt Van der Giessen. ‘Wij willen vooral de innovatie aanjagen. Daarom zetten we steeds vaker programma’s op die de uitwisseling van kennis stimuleren. Als wij alleen zouden wachten op de voorstellen dan leidt dat tot versnippering. Dan zouden we een innovatieproject in Groningen financieren, terwijl Leeuwaren even later een soortgelijk verzoek indient rond hetzelfde onderwerp.’

Merkbekendheid
‘We kiezen voor bredere programma’s zodat instellingen op verschillende plekken van elkaar kunnen leren. Programma’s als Taalontmoetingen en Mentorprojecten leveren ook meer merkbekendheid op. Het denken in die marketingtermen begint langzaam op gang te komen in de sociale sector.‘

Groeiprogramma
Het Oranje Fonds streeft bovendien naar duurzaamheid van de vernieuwing. Daarom ontwikkelde het fonds het Groeiprogramma dat initiatieven drie jaar lang ondersteunt, schetst Van der Giessen. ‘Zo kunnen initiatieven uitgroeien en hun methode ook bovenlokaal door ontwikkelen. Neem de VanHarte Resto’s, de keten van buurtrestaurants die de formule willen opzetten in dertig gemeenten.‘ (Link: Bas Arends Groeiprogramma

Grote bedrijven
Opvallend bij het Groeiprogramma is ook de partnerschap met grote bedrijven. ‘Waar vind je specialistische financiële deskundigheid? Bij een bank als de ABN Amro. En waar vind je specifieke managementkennis? Bij een adviesbureau als McKinsey, dat via het Groeiprogramma ook een maatschappelijke bijdrage wil leveren. Als je organisaties wilt leren hoe ze samenwerken met het bedrijfsleven, moet je bedrijven ook betrekken bij zo’n trainingsprogramma.’

Burendag
Zelf werkt het Oranje Fonds dit jaar rondom de Burendag op 21 september ook nauw samen met commerciële partijen als Douwe Egberts en SBS6. ‘Dat is helemaal niet raar. Toen we het Ontmoetingsweekend drie jaar geleden opzetten vonden we het een beetje onhandig toen we merkten dat Douwe Egberts even later een Burendag organiseerde. Konden we dat niet beter samen doen?’

‘Als het om sociaal contact en ontmoeting gaat moet je gelijk denken aan samen met de buurvrouw een bakkie koffie doen. Dat is zo logisch. Bovendien valt aan het merkbekendheid van Douwe Egberts niets meer te verbeteren en hebben we er juist baat bij.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.