Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Samenwerking met cliënt voorkomt agressie

Als professionals meer samenwerken met de cliënt, kun je ongewenst gedrag ombuigen. Dan is het mogelijk agressie te voorkomen. Dat advies geven zorgmedewerkers mee aan collega’s en instellingen.
<p>'Agressie voorkomen door te luisteren en samen aan een oplossing te werken'</p>
'Agressie voorkomen door te luisteren en samen aan een oplossing te werken' - Foto: ANP XTRA

Belangrijk in de zorgsector is dat je de vraag achter het gedrag van je cliënt beter begrijpt. Dat is de uitkomst van drie recente bijeenkomsten in het kader van de campagne: “Wees duidelijk over agressie”. Om bijvoorbeeld separatie van patiënten in de ggz terug te dringen, zegt Man Kuen van Steensel van GGZ Nederland, ‘is een combinatie van luisteren en in gesprek gaan met je cliënt belangrijk. Je moet samen duidelijkheid hebben over wat gewenst en wat niet.’

Agressie voorkomen

Tijdens drie regionale bijeenkomsten kwamen zo’n 150 zorgmedewerkers uit verschillende branches bij elkaar. Zij bespraken hoe je gewenst gedrag kunt stimuleren en hoe je ongewenst gedrag kunt ombuigen, zodat agressie wordt voorkomen.

Hoe ga je om met moeilijk verstaanbaar gedrag en agressie van cliënten met een verstandelijke beperking? Activiteitenbegeleider Tjeerd de Wit vindt dat je agressie niet moet proberen te beheersen, maar gewoon moet negeren. Lees meer>>

Vraag achter gedrag

Meer samenwerking met de cliënt is belangrijk, zo werd duidelijk, om ongewenst gedrag om te buigen. Betrek je cliënt bij hoe hij wil worden bejegend en probeer de vraag achter zijn gedrag te begrijpen, was de uitkomst uit de regiosessies.

Separeren

Een goed voorbeeld is de inzet in de ggz om separatie van patiënten terug te dringen: ‘Medewerkers in de ggz vinden dat separeren niet bijdraagt aan de behandeling van de cliënt. Zij willen cliënten op een andere manier ondersteunen als de situatie escaleert. Dat vraagt om betere afstemming met de cliënt, zodat “oranje gedrag” tijdig omgebogen kan worden naar “groen gedrag”. Niet alleen praten over, maar ook praten met.’

Zelf regie nemen

Je kunt veel agressie voorkomen door te luisteren naar de ander en door samen aan een oplossing te werken, betoogt Van Steensel, die ook lid is van de stuurgroep “Veilig Werken in de Zorg”. ‘Als je met elkaar duidelijkheid hebt over wat gewenst is en wat niet, dan is het mogelijk voor een cliënt om zelf de regie te nemen. Dan kun je voorkomen dat je in situaties terecht komt die agressie kunnen doen oplaaien.’

De regiosessies zijn onderdeel van de campagne “Wees duidelijk over agressie” van sociale partners uit de zorg en de jeugdzorg. Meer informatie is te vinden op www.duidelijkoveragressie.nl

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.