Door Lin Tabak – Dat heeft alles te maken met het veranderde
maatschappelijke en politieke klimaat, stellen de onderzoekers. Arts en
tandarts, vroeger baas in eigen praktijk, moeten zich tegenwoordig verantwoorden
tegenover de verzekeraar. ConcurrentDe
voortschrijdende marktwerking maakt collega’s van medestander en vraagbaak tot
concurrent. En met name medisch specialisten werken steeds minder in
maatschappen en steeds meer binnen de hiërarchie van grote
ziekenhuisorganisaties. Mega-organisatiesVooral
in ziekenhuizen neemt het wantrouwen toe. En daarbij speelt, zeggen de
onderzoekers, schaalvergroting een belangrijke rol. Die schaalvergroting heeft,
zegt prof Peter Groenewegen van het NIVEL, de onderzoeksleider, nu ook de
geestelijke gezondheidszorg bereikt. ‘Ook daar zie je steeds meer fusies en
mega-organisaties.’ Alleen de zorg buiten instellingen blijft,
zegt hij, relatief gespaard. ‘Huisarts en apotheker moeten zorg dichtbij huis
leveren en zullen zich dus eerder in ketens verenigen dan in grote hiërarchische
organisaties.’ IncidentenHet onderzoek,
waarvoor een kleine 550 professionals zijn geënquêteerd, rept niet over effecten
voor de patiënt. ‘Hooguit zijn er incidenten vanwege het niet-communiceren van
specialisten’, zegt Groenewegen. ‘Maar het zijn er te weinig om ze te koppelen
aan de gesignaleerde trends.’ SmeerolieToch
vinden de onderzoekers dat het tij moet worden gekeerd. ‘Want vertrouwen is de
smeerolie van een goed functionerende gezondheidszorg’. En het is cruciaal in de
ketens en netwerken waarin de gezondheidszorg steeds meer is
georganiseerd.’ Management eruitMaar terug
naar de tijd dat de specialist koning was in zijn eigen rijk, wil Groenewegen
niet. ‘Ook professionals moeten worden aangesproken op kwaliteit, dus het
management eruit snijden is fout. Gevaar‘Maar
van de negatieve effecten moeten we af,’ vervolgt Groenewegen, ‘wanneer niet
vakinhoudelijk betrokkenen de beoordeling doen, is er het gevaar dat ze zich
richten op deeleffecten en geen oog meer hebben voor het geheel.’
Een pasklaar alternatief geeft het rapport niet. ‘Met simpele
recepten komen was niet onze bedoeling en dat zou ook knap arrogant zijn; die
alternatieven moeten op verschillende plekken hun eigen vorm krijgen.’
Samen met Johan Hansen en Susan ter Bekke heeft Peter Groenewegen
een boek geschreven: Professies en de toekomst. Veranderende verhoudingen in de
gezondheidszorg Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/64407/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Bureaucratie
in ggz tast kwaliteit werk aan (Zorg + Welzijn, 07 september 2006)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=PKtT3&m=xPnT&s=NP5HE3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl