Door Lin Tabak – Dat heeft alles te maken
met het veranderde maatschappelijke en politieke klimaat, stellen de
onderzoekers. Arts en tandarts, vroeger baas in eigen praktijk, moeten zich
tegenwoordig verantwoorden tegenover de
verzekeraar. ConcurrentDe voortschrijdende marktwerking maakt
collega’s van medestander en vraagbaak tot concurrent. En met name medisch
specialisten werken steeds minder in maatschappen en steeds meer binnen de
hiërarchie van grote
ziekenhuisorganisaties. Mega-organisatiesVooral in ziekenhuizen
neemt het wantrouwen toe. En daarbij speelt, zeggen de onderzoekers,
schaalvergroting een belangrijke rol. Die schaalvergroting heeft, zegt prof
Peter Groenewegen van het NIVEL, de onderzoeksleider, nu ook de geestelijke
gezondheidszorg bereikt. ‘Ook daar zie je steeds meer fusies en
mega-organisaties.’ Alleen de zorg buiten instellingen blijft, zegt hij,
relatief gespaard. ‘Huisarts en apotheker moeten zorg dichtbij huis leveren en
zullen zich dus eerder in ketens verenigen dan in grote
hiërarchische organisaties.’ IncidentenHet onderzoek, waarvoor
een kleine 550 professionals zijn geënquêteerd, rept niet over effecten voor de
patiënt. ‘Hooguit zijn er incidenten vanwege het niet-communiceren van
specialisten’, zegt Groenewegen. ‘Maar het zijn er te weinig om ze te koppelen
aan de gesignaleerde trends.’ SmeerolieToch vinden de
onderzoekers dat het tij moet worden gekeerd. ‘Want vertrouwen is de smeerolie
van een goed functionerende gezondheidszorg’. En het is cruciaal in de ketens en
netwerken waarin de gezondheidszorg steeds meer is
georganiseerd.’ Management eruitMaar terug naar de tijd dat de specialist koning was in
zijn eigen rijk, wil Groenewegen niet. ‘Ook professionals moeten worden
aangesproken op kwaliteit, dus het management
eruit snijden is fout. Gevaar‘Maar van de
negatieve effecten moeten we af,’ vervolgt Groenewegen, ‘wanneer niet
vakinhoudelijk betrokkenen de beoordeling doen, is er het gevaar dat ze zich richten op deeleffecten en
geen oog meer hebben voor het geheel.’ Een pasklaar alternatief
geeft het rapport niet. ‘Met simpele recepten komen was niet onze bedoeling en
dat zou ook knap arrogant zijn; die alternatieven moeten op verschillende
plekken hun eigen vorm krijgen.’ Samen met Johan Hansen en Susan
ter Bekke heeft Peter Groenewegen een boek geschreven: Professies en de
toekomst. Veranderende verhoudingen in de gezondheidszorg Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_home_content/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1search/true/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1channelId/5601/tsge_portlet_news_singleeditorschoice1_1id/64407/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Bureaucratie
in ggz tast kwaliteit werk aan
(Zorg + Welzijn, 07 september
2006)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=PKtT3&m=xPnT&s=NP5HE3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl