De ombudsman stelt vast dat vorig jaar voor ‘slechts’ 23 procent van de 12.000 aanvragers een oplossing is gevonden. Bovendien verlaat ongeveer 40 procent voortijdig het traject.
Vertraging
De gemeente Amsterdam wil mensen met problematische schulden helpen daarvan af te komen, door schuldhulpbureaus of de gemeentelijke kredietbank. De ombudsman constateert in zijn rapport dat dossiers regelmatig vertraging oplopen, omdat processen niet goed op elkaar aansluiten. Bovendien aarzelen schuldeisers om aan schuldsanering mee te werken. Van de Pol pleit voor een betere overdracht en het actief benaderen van schuldeisers door de kredietbank.
Nazorg
Ook adviseert hij goede nazorg. Mensen moeten leren om structureel op een andere manier met geld om te gaan.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP