In 2003 werd nog de helft van de hulpverleningstrajecten succesvol
afgesloten. Dit lukte in 2006 nog maar in 31 procent van de gevallen.
Deze cijfers hebben betrekking op ongeveer 20 procent van de
bevolking. Ze zijn afkomstig uit de benchmark Schuldhulpverlening van
href=”http://www.sgbo.nl” target=_blank name=SGBO>SGBO, het aan de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten gelieerde onderzoeks- en
adviesbureau.
UrgentieDe uitkomsten van de benchmark onderstrepen de
urgentie om te komen tot meer effectieve werkwijzen bij het aanpakken van
problematische schulden. De doelgroep moet beter worden bereikt: nu wordt
slechts maximaal 50 procent bereikt.
EffectieverOok moet de schuldhulpverlening
effectiever. Van de mensen die zich melden met problemen, wordt maar zo’n 20
procent daadwerkelijk succesvol geholpen. In 60 procent van de aanmeldingen komt
er een overeenkomst voor schuldhulpverlening, slechts 31 procent van die
trajecten slaagt.
WorstelenRecent onderzoek van het ministerie van SZW
laat bovendien zien, dat er honderd- tot honderdzestigduizend mensen achterlopen
met het betalen van hypotheek, gas, water en licht. Vermoedelijk bereikt de
schuldhulpverlening dus niet veel meer dan een kwart van de mensen die met
schulden worstelen.