‘Als je een mobiele telefoon koopt, zit daar ook een uitgebreide instructie bij met aanwijzingen voor het gebruik ervan. Maar bij een scootmobiel gebeurt dat vaak niet eens, terwijl het best ingewikkelde apparaten zijn’, zegt projectleider Liesbeth Boerwinkel van de ouderenbond. ‘Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat wanneer iemand een scootmobiel krijgt, er net zolang met diegene wordt geoefend totdat hij of zij er vaardig mee de weg op kan.’
Remmen en gas geven
Boerwinkel wijst op het ingewikkelde rem- en gassysteem dat bestuurders vaak maar moeilijk onder de knie krijgen. ‘Je moet knijpen in de handgreep om gas te geven. Maar als je een fiets met handrem gewend bent, heb je een tegenovergestelde reflex ontwikkeld. Daardoor gaat het nogal eens mis.’
Bezuiniging
Gemeenten leveren scootmobielen volgens Boerwinkel bovendien steeds vaker uit een pool, bij wijze van bezuiniging. ‘Er is dan geen match tussen persoon en voertuig, en er wordt niet gecontroleerd of iemand vaardig genoeg is om erop te rijden’, aldus Boerwinkel.
Beginners
Veilig Verkeer Nederland (VVN) herkent het probleem. ‘Bestuurders van scootmobielen zijn beginners die meestal van toeten noch blazen weten. Zo’n voertuig krijg je niet voor je lol. Maar vaak krijgen ze zo’n apparaat aangereikt, en veel plezier ermee’, zegt een woordvoerder.
Mobiel houden
De cursus verplicht stellen zal het gewenste effect echter niet hebben, denken beide organisaties. ‘Dat zou voor veel mensen een reden zijn om geen scootmobiel te nemen, en dat zou hen beperken in hun vrijheid. Terwijl we mensen juist zo lang mogelijk mobiel willen houden’, benadrukt de woordvoerder van VVN.