Sinds Verschuren de titel draagt, probeert ze haar collega’s te overtuigen dat het soms goed is om eigenwijs te zijn en tegen de stroom in te zwemmen. ‘Kijk maar wat het mij heeft opgeleverd, zeg ik dan lachend. Op die manier probeer ik te inspireren.’ Maar tegelijk blijft ze bescheiden: ‘Er zijn zoveel sociaal werkers die hun werk goed doen. Het is natuurlijk heel eervol, maar ik moest leren om ervan te genieten.’
Marktgericht
Volgens Verschuren mogen sociaal werkers wel wat meer marketinggericht denken. ‘Zij zijn over het algemeen niet gewend om commercieel te denken. Het gaat natuurlijk niet om het maken van winst, maar wel om het in de markt zetten van dienstverlening.’ Hoe ze dat zelf doet? ‘Door het gebruiken van alle soorten van social media om ons CJG maar zichtbaar te maken in de wijk.’ Ook weet ze alle buurtkranten en wijkwebsites te vinden als ze iets te communiceren heeft. ‘Sociaal werkers zouden meer na moeten denken over de manier waarop ze hun cliënten kunnen bereiken.’
Congressen
Sinds haar ambassadeurschap van het sociaal werk, wordt ze veel gevraagd als spreker op congressen of andere bijeenkomsten. Ze krijgt daar niet voor betaald, terwijl ze weet dat andere sprekers een mooi bedrag krijgen. ‘Het gaat mij absoluut niet om het geld, maar het geeft aan hoe er naar dit beroep wordt gekeken: die sociaal werkers doen dat wel even.’
Advies
Ze geeft als belangrijk advies aan sociaal werkers: zorg dat je achter je eigen visie staat, dat je niet zomaar wat doet. Het is tijdens gesprekken heel belangrijk om te kunnen verwoorden waaróm je iets doet. Dan kom je veel overtuigender over dan dat je zegt: “ik werk op gevoel”. Dat kan in deze tijd niet meer.’
Prijs
Met het bedrag dat ze heeft gewonnen (1000 euro) gaat Verschuren het thema ‘opvoeden’ in haar wijk beter op de kaart zetten. Ze wil een actrice inhuren die samen met wijkbewoners en scholen in gesprek gaat over opvoeden. Daarvan wordt dan een filmpje gemaakt die ze later kunnen gebruiken . Ook gaat ze in september meedoen aan een Zomerschool van het Oranjefonds.
Alert
Volgens collega Aletta van den Berg, die Evalien heeft voorgedragen voor de titel, is Evalien na de verkiezing nóg alerter op wat er allemaal mogelijk is binnen haar vakgebied. Ze haalt bijvoorbeeld goede voorbeelden uit het land en zegt dan: “Kijk, zo kan het óók!”. Ze houdt een spiegel voor en zorgt dat haar CJG zichtbaarder wordt.
Aanmelden
Ken jij ook zo’n sociaal werker als Evalien? Een die zich onderscheidt met een duidelijke visie en die innovatief denkt en werkt? Die een verbindende rol heeft en ook nog eens de toegevoegde waarde van het werk zichtbaar maakt? Meld deze topper dan aan voor de verkiezing van Sociaal Werker van het Jaar 2013! Kijk hier voor meer informatie >>