Van Beek deed onderzoek naar de informele, sociale netwerken van verzorgend personeel op afdelingen voor bewoners met dementie. Ze keek niet alleen naar de communicatienetwerken van het personeel, maar ook naar de netwerken tussen personeel en familie of kennissen van bewoners met dementie.
Sociale contacten
Op afdelingen waar die netwerken beter waren, bleek de bejegening van bewoners beter. Doordat verzorgenden meer communiceren, waren zij ook socialer meer betrokken bij de cliënt. Sandra van Beek: ‘Dit is een belangrijke uitkomst, omdat bewoners met dementie vaak niet in staat zijn om hun eigen sociale contacten te onderhouden. Hun sociale betrokkenheid – een belangrijk aspect van kwaliteit van leven – is daardoor vaak laag. Dit onderzoek geeft handvatten om de sociale betrokkenheid van cliënten met dementie te verbeteren, zonder dat extra personeel hoeft te worden ingezet.’
Motivatie
Een ander voordeel van een goed netwerk, is dat medewerkers steun ervaren van hun collega’s en zo gemotiveerder zijn. Op afdelingen met gemotiveerde medewerkers, bleek de bejegening van bewoners ook weer beter. Volgens Van Beek is dit een belangrijk punt in tijden van personeelstekort, toenemende werkdruk en bezuinigingen.
Communicatie
Van Beek vindt het belangrijk dat organisaties aandacht hebben voor een goede communicatie tussen medewerkers, bijvoorbeeld door het indelen van werkroosters en het informele contact buiten de werkuren te stimuleren. En zij hamert op het investeren in het contact met familieleden van de cliënt ‘Met het oog op de geplande veranderingen in de ouderenzorg worden deze contacten met familie waarschijnlijk alleen nog maar belangrijker voor een goede dementiezorg.’