Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Socioloog: effect pestprotocol onduidelijk

Op Nederlandse scholen heerst een wildgroei aan programma’s tegen pesten, hoewel het niet duidelijk is of ze effect hebben. Dat stelt socioloog René Veenstra van de Rijksuniversiteit Groningen woensdag. Het gevaar is dat die programma's ook averechts kunnen werken.
Socioloog: effect pestprotocol onduidelijk

‘Je kunt het zo gek niet verzinnen of scholen hebben het als methode tegen pesten’, zegt Veenstra. Een pestprotocol waarbij in de schoolgang een serie regels aan de muur hangt, weerbaarheidstrainingen of klassen die lief moeten doen tegen het ene plantje en schelden tegen het andere. ‘Maar het is zeer de vraag of al die programma’s werken.’ Een programma dat het pesten niet vermindert, kan het zelfs erger maken, aldus Veenstra. ‘Bij een weerbaarheidstraining leert ook de pester hoe hij een effectieve schop uitdeelt.’

Sociaal
Het belang om pesten te verminderen is groot, aldus Veenstra. Voor de slachtoffers, die tot ver na hun schooltijd de negatieve effecten van pesten kunnen ervaren. ‘Maar ook de pesters blijken later minder goede sociale vaardigheden te hebben.’

Subtiel
Veenstra kreeg eind vorig jaar een miljoen euro van het ministerie van Onderwijs om de Finse methode KiVa te testen. Daarmee worden leerkrachten getraind om pesten beter te herkennen. ‘Als er fysiek gepest wordt, is dat wel te zien. Vooral subtielere vormen van pesten, zoals leugens verspreiden over iemand of iemand buitensluiten, zijn soms moeilijk te signaleren.’

Paar euro
Het onderzoek begint in 2012. Gedurende twee jaar worden verschillende methodes vergeleken: 35 scholen gaan door op de oude voet, 35 scholen krijgen het KiVa-programma. ‘Dan hebben we een programma dat bewezen effectief is en dat hopelijk de standaard wordt in Nederland’, zegt Veenstra. ‘Om het geld hoef je het niet te laten; het kost een paar euro per kind.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: ANP/Foto: Stock.xchng

2 REACTIES

  1. Niks dan lof voor scholen die proactief pesten tegengaan. Te veel scholen komen echter pas in actie als de nood hoog is. Over KiVa heb ik meer geschreven en het is heel genuanceerd wat ik denk:
    Zie bijvoorbeeld:
    Kennislink – Klassikale aanpak van pesten werkt: http://www.kennislink.nl/publicaties/klassikale-aanpak-van-pesten-werkt
    Didaktief Pesten [PDF]:
    http://www.gmw.rug.nl/~veenstra/CV/Info%20Dutch/DidaktiefPesten.pdf
    Dagblad van het Noorden – RUG start aanpak pesten op scholen: http://www.gmw.rug.nl/~veenstra/CV/Info%20Dutch/dvhn.pdf

    Of luister naar Radio 5:
    http://educatie.ntr.nl/radio/1683209/home/item/3056108/stoppen-met-pesten
    Met vriendelijke groet, René

  2. Lees alle reacties
  3. Hoe kan het nou gebeuren dat René Veenstra zo de negatieve toon kan zetten over het onderwijs zonder dat er iemand reageert?
    Hoezo ………….”Op Nederlandse scholen heerst een wildgroei aan programma’s tegen pesten, waarvan niet duidelijk is of ze werken.”
    Heeft René Veenstra daar onderzoek naar gedaan, of wellicht andere deskundigen?
    Wat zijn de cijfers en resultaten? Ik ben erg benieuwd!
    Ik kom nu op verschillende discussiegroepen dit artikel tegen, handy zo’n digital flyer! Ik vind het alleen wel erg kort door de bocht wat deze DR. René zonder onderzoek de wereld inslingert!
    Meneer René Veenstra doet andere methodes en scholen echt tekort en daarbij zet hij een heel negatief beeld neer van scholen die er wel toe doen en actief werken met goede methodes!!!!!!!!
    Ik heb de behoefet om even een beeld te schetsen hoe het werkt in de schoolpraktijk…………..
    Voordat een school een methode aanschaft, of dat nou voor rekenen is of voor een goed pedaggogisch klimaat in de school, gaat daar een ruime tijd aan onderzoek, proefdraaien, evalueren en analyse aan vooraf! Wat past bij de leerlingen populatie, leerkrachten, cultuur van de school……………zijn onder andere vragen die heel nadrukkelijk gesteld worden voordat er een keuze wordt gemaakt.
    Daarnaast schrik ik van het geldbedrag dat dit onderzoek heeft weten los te krijgen bij het minsiterie.
    Schandelijk in een tiijd dat we in het onderwijs op veel manieren worden gekort.
    met vriendelijke groeten,
    Linda de Wagt, projectdirecteur EEM-VALLEI Educatief

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.