Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Stichting DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven

Commerciële bedrijven en maatschappelijke organisaties kunnen elkaar versterken. Probleem is dat ze elkaar niet zo goed weten te vinden. Stichting DOEN helpt een link te leggen. En financiert projecten op gebied van welzijn en sociale cohesie.
Stichting DOEN steekt miljoenen in sociale bedrijven


Door Carolien Stam – Sociaal ondernemerschap staat komend jaar in de kijker

van te financieren projecten op het werkterrein welzijn van
href=”http://www.doen.nl/” target=_blank name=”Stichting DOEN”>Stichting

DOEN
. ‘Sociaal ondernemerschap overbrugt de kloof tussen ideële en

commerciële organisaties’, aldus teammanager Idriss Nor.

‘De komende tijd focussen we op sociale firma’s, die werk bieden aan

maatschappelijke groepen. Een mooi voorbeeld is
href=”http://www.restaurantfreud.nl/” target=_blank

name=”restaurant Freud”>Freud
, een restaurant in Amsterdam dat wordt gerund

door (ex-)ggz-cliënten. Doel is dat deze sociale bedrijfjes zich op den duur

zelf kunnen bedruipen.’

Financiering

Stichting DOEN is het fonds van de goededoelenloterijen als
href=”http://www.postcodeloterij.nl” target=_blank

name=Postcodeloterij>Nationale Postcode Loterij
. Het fonds ondersteunt en

financiert initiatieven op gebied van duurzame ontwikkeling, cultuur, welzijn en

sociale cohesie. Behalve financiering van projecten, ondersteunt de stichting

ook ontwikkelingen die het sociaal ondernemerschap op gang brengen.

Marketing

‘Maatschappelijke ondernemingen en commerciële bedrijven kunnen van elkaar

leren,’ verklaart Idriss Nor, teammanager cultuur, welzijn en sociale cohesie

bij Stichting DOEN. ‘Bedrijven zijn bijvoorbeeld goed in marketing, daar kunnen

maatschappelijke organisaties van leren. Andersom hebben instellingen vaak goede

contacten met de overheid en met doelgroepen, die bedrijven juist weer willen

bereiken.’

Window dressing

De kunst is ze bij elkaar te krijgen. Daarin helpt Stichting DOEN in

samenwerking met de
href=”http://www.rabobankgroep.nl/rabobankfoundation/”>Rabobank Foundation


en
name=CPC>Community Partnership Consultants
een training:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=_blank name=”training goede zaken”>Goede Zaken
®. Bedrijven zijn

namelijk erg geïnteresseerd in contact met maatschappelijke organisaties, weet

Nor: ‘Om filantropische redenen, als human resource managementinstrument maar

soms helaas ook als ‘window dressing’. Zo kunnen bedrijven hun werknemers weer

motiveren door ze een dag te laten werken bij een maatschappelijke organisatie,

om weer contact met de “gewone wereld” te krijgen.’

Businessplannen

Stichting DOEN heeft voor het komende jaar 4,5 miljoen euro in kas om

initiatieven voor welzijn en sociale cohesie te steunen. ‘We selecteren

projecten die duurzaam zijn in tijd en ook resultaat en impact hebben. Van

businessplannen voor sociale firma’s tot theaterprojecten om jongeren weer naar

school te krijgen.’

Meer weten? Zorg + Welzijn congres
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_dummy_text_page_1/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”

target=_blank name=Congres>‘Kapitaal en sociaal ondernemerschap.

Sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector’
,

vindt plaats op 7 juni, 9.30 – 16.30 uur, Meeting Plaza, Maarssen. Namens

Stichting Doen geeft
Idriss Nor de workshop Goede Zaken ®.

Ook kunnen maatschappelijke organisaties de hele dag ter plekke advies

krijgen van de Stichting Doen en hun ideeën en projectplannen laten toetsen op

de mogelijkheden tot financiering.

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl:80/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=71128″

target=”” name=””>Goede Zaken leert non-profitsector commercieel samenwerken


(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 31 januari 2007)
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/zoek?tsge_portlet_zw_search_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_searchchannelId=5601&tsge_portlet_zw_searchitemId=79510″>‘Samenwerken

met bedrijfsleven levert zorg- en welzijnclubs veel op’
(Zorg + Welzijn

Nieuwsbrief, 7 mei 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-57344/fondsencongres_welzijnswerk_moet_minder_subsidiejunk_worden.html”

target=_blank name=”Fondsencongres 2006″>Fondsencongres: ‘Welzijnswerk moet

minder subsidiejunk worden’
(Zorg + Welzijn Nieuwsbrief, 19 mei 2006)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=LBEP3&m=7glk&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.