Volgens de krant komen daardoor duizenden aanvragers niet meer direct in aanmerking voor een regeling die na drie jaar leidt tot kwijtschelding van de resterende schuld. In 2011 hebben zich 76.000 mensen gemeld bij de schuldhulpverlening. De brancheorganisatie van schuldhulpverleners, Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK), heeft bedenkingen bij deze strenge selectiemethode en denkt dat het een drempel opwerpt voor mensen op hulp te zoeken.
Vragenlijst
De gemeenten hebben sinds 1 juli de regie over de schuldhulpverlening. In opdracht van onder andere het ministerie van Sociale Zaken is een methode ontwikkeld om aanvragers van schuldhulpverlening te selecteren. Gemeenten kunnen straks met een vragenlijst en een gesprek achterliggende problemen blootleggen en de aanvrager eerst verwijzen naar bijvoorbeeld een maatschappelijk werker of psycholoog. Intussen wordt er wel een vinger aan de pols gehouden, door bijvoorbeeld de schulden te stabiliseren. In Eindhoven, Groningen en Almere wordt al geëxperimenteerd met de vragenlijsten.
Bron: ANP/ANP-photo
Wanneer mensen geen hulp bij hun schulden krijgen, vanwegen onderliggende problemen (die er overigens vrijwel altijd zijn), wordt het juist moeilijker in aan die problemen te werken; financiële problemen geven zo veel stress, dat het het werken aan andere problemen juist in de weg kan staan.
Mijn ervaring (als medewerker SHV en budgetbegeleiding bij een instelling voor maatschappelijk werk), is juist dat het werken aan de schulden en het op orde krijgen van de administratie, juist voorwaardenscheppend zijn voor het werken aan overige problemen.
Natuurlijk moeten die andere problemen op hun beurt wel aangepakt worden, om ook op de lange termijn de financiële problemen het hoofd te blijven bieden. Daarom zie ik een integrale aanpak van schulden en overige problemen, als de beste oplossing.