Door Esther van Andel – Aanleiding voor de stop van de financiële steun is het
gebrek aan bedrijfsmatige transparantie. Ook voldoet de stichting nog niet aan
de verbeterpunten die door beide partijen in 2004 zijn vastgelegd. (foto: taallessen in
Afrikanerwijk)
Verbeterpunten
Een subsidiestop kwam in 2003 ook al ter sprake, maar de deelgemeente gaf
de
name=”stichting BDF”>BDF in 2004 nog een kans. Drie jaar terug spraken beide
partijen af dat er een verbeterprogramma voor het opbouwwerk opgesteld moest
worden. Het strategische beleid was niet actueel genoeg, de interne kwaliteit
kon hoger en de toekomst visie scherper.
Transparantie
Vooral de transparantie in de financiële bedrijfsvoering is volgens
href=”http://www.robbertbaruch.nl/” target=_blank name=”robbert baruch”>Robbert
Baruch, dagelijks bestuurder van
href=”http://www.feijenoord.rotterdam.nl/smartsite350957.dws?Menu=427888&Tekstmode=0″
target=_blank name=”deelgemeente “>deelgemeente Feijenoord, een probleem.
BDF kan de deelgemeente niet duidelijk maken wat een uur opbouwwerk kost. ‘Als
je dat niet weet, kun je geen goed beleid voeren’, zegt Baruch. Volgens de
deelgemeente is de stichting er in de afgelopen jaren niet in geslaagd deze
verbeteringen door te zetten.
BDF krijgt later vandaag het voornemen van de deelgemeente schriftelijk
toegestuurd. Vervangend directeur van stichting BDF en coördinator van Bewoners
Organisatie Afrikaanderwijk en Katendrecht, Otto Draayers, baalt van het besluit
van de deelgemeente. Volgens hem ligt de nalatigheid niet bij de
bewonersorganisatie, maar bij de deelgemeente zelf.
Moeizame relatie
‘In 2003 hebben we samen een deal gemaakt. Wij zouden verbeteringen
aanbrengen in de organisatie, de deelgemeente zou de financiële middelen regelen
om die verbeteringen te kunnen realiseren. Maar de gemeente houdt de hand op de
knip. Zij komen de afspraak niet na’, zegt Draayers.
Herhaaldelijke verzoeken van de bewonersorganisatie om raadsbesluiten om te
zetten in beschikkingen leidden tot niets. ‘We bleven dus bungelen’, zegt
Draayers. ‘We hebben een forse doorstart gemaakt op alle verbeterfronten, maar
nu wordt de stekker eruit getrokken. Onze relatie was nooit echt gezond, maar nu
gaat het nog moeizamer.’
Onduidelijke bedrijfsvoering
Baruch: ‘Ze weten ieder jaar hoeveel subsidie ze krijgen. Dat is de
subsidie die ze vorig jaar kregen, plus een jaarlijkse verhoging. Maar omdat de
stichting niet kan vaststellen wat hulp aan bewoners kost, kun je
vraagtekens zetten bij de transparantie van de bedrijfsvoering.’
Deloitte, de organisatie op het gebied van de financiële en zakelijke
dienstverlening, heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de
bedrijfsvoering van BDF. ‘Zelfs zij zeggen dat de registratie en controle op de
financiële middelen beter kan, afspraken beter geregistreerd moeten worden en
dat de informatievoorziening hierover beperkt is. De verbetering daarvan is de
verantwoordelijkheid van BDF zélf’, aldus Baruch.
Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_search_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fsearch1___2Fcontent___2FgoToResult/_windowLabel/tsge_portlet_zw_search/tsge_portlet_zw_searchchannelId/5601/tsge_portlet_zw_searchitemId/53726/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tgse_page_search_results/index.html”
target=_blank name=opbouwwerk>René Diekstra: ‘Optimisme is een morele
plicht’ (Zorg + Welzijn Magazine, 3 april 2006)