Wat een meningsverschil voor professionals is, voelt voor mensen in financiële problemen al snel als een conflict. Ze vinden bovendien al snel dat de professional niet naar hen luistert. En het taalgebruik van de professional is vaak net een stapje te hoog, legt ervaringsdeskundige Karin van den Hende uit in het Zorg + Welzijn magazine van januari/februari.
Ervaringsdeskundige
‘Mensen die in armoede zijn opgegroeid, leerden die taal niet. Zij voelen zich daardoor vaak niet begrepen’, zegt Van den Hende. ‘Het stelt hen daarom gerust als zij weten dat ik zelf ervaringsdeskundig ben. Ik herken hun reacties en probeer hen met andere woorden te benaderen.’
Generatiearmoede
Sociaal professionals begrijpen vaak niet wat generatiearmoede met mensen doet, zo blijkt in het artikel. ‘De oorzaak van de problemen is vaak moeilijk te onderkennen. Sommige mensen moeten hiervoor hun ouders en afkomst te kakken zetten’, legt Van den Hende uit. ‘En dat is moeilijk, want niemand is loyaler dan kinderen aan hun ouders.’
Levensbagage
Samenwerken met opgeleide ervaringsdeskundigen heeft meerwaarde, zo blijkt. Ervaringsdeskundigen dragen over het algemeen meer levensbagage mee. Waar professionals vaak gewend zijn oplossingsgericht te werken, gaan ervaringsdeskundigen echt op zoek naar de kracht van mensen. Maar de ervaringsdeskundige moet wel in staat zijn om afstand te kunnen nemen en zijn of haar eigen verleden goed verwerkt hebben.
Maurits werkt als ambulant hulpverlener en ervaringsdeskundige in het 24uurs intensief ambulant team Utrecht van Intermetzo. Hij merkt dat de aanwezigheid van ervaringsdeskundigen in zijn team effect heeft >>