Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Te veel tijd en geld in projecten zorginstellingen

Zorginstellingen hebben niet veel baat bij projecten ter verbetering van hun zorgprocessen. Er gaat vaak veel tijd en geld in zitten zonder dat de verbeteringen in de organisatie zichtbaar zijn. Dat blijkt uit een enquête van Twynstra Gudde Adviseurs en Managers onder ruim 300 respondenten in de zorgsector.
Te veel tijd en geld in projecten zorginstellingen

Door Carolien Stam – Hoewel de geënquêteerden zeggen dat er goede resultaten uit de projecten komen, vinden ze toch dat organisaties niets leren van de verbeterprojecten in de zorg. Dat komt vooral omdat een kleine groep mensen zich bezighoudt met een project en daar wel goede resultaten mee boekt. Het stokt echter bij de uitvoering van de resultaten in de organisatie. ‘Het probleem is dat die projecten te weinig wordt gedragen door de zorgprofessionals’, zegt Debora Strijbos, adviseur project- en programmamanagement van Twynstra Gudde.

Verbeterprojecten
Strijbos heeft met collega Carolijn Ploem onderzoek gedaan naar het rendement van verbeterprojecten in de zorg. Er zijn 900 mensen in de zorgsector – ziekenhuizen, verpleging en verzorging, gehandicaptenzorg, ggz – aangeschreven om een enquête in te vullen. Ruim een derde van hen heeft gereageerd. Het onderzoek is gericht op verbeterprojecten in het primaire zorgproces en op verbeteringen in de totale organisatie.

Wiel 
‘Bovendien blijken verschillende projectgroepen steeds weer opnieuw het wiel te moeten uitvinden.’ In de organisatie wordt zodoende weinig geleerd van een project. ‘Dat zegt iets over de manier waarop de projecten worden aangepakt,’ volgens Strijbos. ‘Er moet een goed plan zijn om de financiële haalbaarheid te toetsen. 65 Procent van de respondenten gaf aan dat die er niet was.’

Nut en noordzaak
Dat zo’n project er dan toch komt ligt volgens Debora Strijbos vooral  aan de ‘morele dwang’ die er achter zit: ‘Cliënten die er om roepen, bestuurders die vinden dat het project er moet komen of medewerkers in de organisatie die het opeisen. Maar de nut- en noodzaakdiscussie wordt onvoldoende gevoerd bij aanvang van een project.’

Professionalisering
Om het rendement van projecten, die op zich goede resultaten boeken, te vergroten, pleit Strijbos voor ‘professionalisering van het projectmanagement. Mensen die een project trekken, moeten daarvoor geschoold worden. Er moet bovendien gebruik worden gemaakt van een eenduidige methodiek, zodat projecten ook goed overdraagbaar zijn.’

Draagvlak
Bovendien is het nuttig dat het management goed overzicht heeft over wat er al loopt aan projecten in de organisatie. ‘Zorg vooral ook dat de zorgprofessional bij het project wordt betrokken,’ adviseert Strijbos, ‘zowel bij het begin van het project als bij de uitvoering in de organisatie. Dat geeft draagvlak.’

Link naar onderzoek Twynstra Gudde

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.