De commissie constateert verder dat het speciaal
onderwijs steeds vaker geen antwoord meer heeft op de complexe problemen van
sommige kinderen. Daarnaast blijkt dat vooral de intelligente kinderen met een
gedragsstoornis, zoals kinderen met een bovengemiddeld IQ en een specifieke vorm
van autisme (autisme spectrum stoornis), het erg moeilijk hebben op het
voortgezet onderwijs.
StructuurZij missen structuur door de wisselende
lesroosters, wisselende docenten en het meer zelfstandig moeten werken.
href=”http://www.onderwijsconsulenten.nl/index.php” target=_blank>Het ACTB
zoekt op verschillende manieren naar een oplossing voor deze leerlingen. Het is
de bedoeling om de oplossingen, zoals speciale autistenklassen, ook op andere
scholen gebruikt kunnen worden.
RugzakjeDe ACTB is in 2003 in het leven geroepen om te
adviseren bij problemen die gehandicapte kinderen ondervinden als zij naar het
regulier onderwijs willen. Gehandicapte kinderen kunnen in aanmerking komen voor
een ‘rugzakje’ met geld om extra begeleiding op school te financieren.
KoudwatervreesIn de praktijk blijken scholen volgens
de ACTB nog steeds ‘koudwatervrees’ voor deze leerlingen te hebben. Zo zijn er
scholen die vrezen dat zij personeel moeten aantrekken, dat na het vertrek van
het kind weer moet verdwijnen. De ACTB stelt dat een onderwijsconsulent vaak een
oplossing biedt.
ToenameHet tekort aan begeleiders voor kinderen met
ernstige gedragsproblemen is volgens de ACTB het gevolg van een toename van
kinderen uit deze groep.
Links
Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste
editie