Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Te weinig begeleiders voor leerlingen met gedragsproblemen’

Er is een tekort aan begeleiders voor kinderen met ernstige gedragsproblemen in het zogenoemde reguliere onderwijs. Hierdoor wordt het lastig om deze kinderen op een gewone school te plaatsen. Dat stelt de adviescommissie toelating en begeleiding (ACTB) dinsdag in haar jaarlijkse rapportage voor de minister van Onderwijs.
'Te weinig begeleiders voor leerlingen met gedragsproblemen'

De commissie constateert verder dat het speciaal

onderwijs steeds vaker geen antwoord meer heeft op de complexe problemen van

sommige kinderen. Daarnaast blijkt dat vooral de intelligente kinderen met een

gedragsstoornis, zoals kinderen met een bovengemiddeld IQ en een specifieke vorm

van autisme (autisme spectrum stoornis), het erg moeilijk hebben op het

voortgezet onderwijs.

StructuurZij missen structuur door de wisselende

lesroosters, wisselende docenten en het meer zelfstandig moeten werken.
href=”http://www.onderwijsconsulenten.nl/index.php” target=_blank>Het ACTB


zoekt op verschillende manieren naar een oplossing voor deze leerlingen. Het is

de bedoeling om de oplossingen, zoals speciale autistenklassen, ook op andere

scholen gebruikt kunnen worden.

RugzakjeDe ACTB is in 2003 in het leven geroepen om te

adviseren bij problemen die gehandicapte kinderen ondervinden als zij naar het

regulier onderwijs willen. Gehandicapte kinderen kunnen in aanmerking komen voor

een ‘rugzakje’ met geld om extra begeleiding op school te financieren.

KoudwatervreesIn de praktijk blijken scholen volgens

de ACTB nog steeds ‘koudwatervrees’ voor deze leerlingen te hebben. Zo zijn er

scholen die vrezen dat zij personeel moeten aantrekken, dat na het vertrek van

het kind weer moet verdwijnen. De ACTB stelt dat een onderwijsconsulent vaak een

oplossing biedt.

ToenameHet tekort aan begeleiders voor kinderen met

ernstige gedragsproblemen is volgens de ACTB het gevolg van een toename van

kinderen uit deze groep.

Links


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/64006/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Betere

opvang voorkomt toename probleemleerlingen
(31 augustus 2006)


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/63502/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Politieke

stilte rond wachtlijsten speciaal onderwijs
(24 augustus 2006)


portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/57250/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>Gedragsproblemen

allochtone kinderen minder vaak behandeld
(17 mei 2006)

Meer weten? Lees dan ook de
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
target=_blank>Door hier te klikken leest u de laatste

editie

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.