‘Er lijkt in het jeugdstelsel weinig aandacht te zijn voor informatie- en verwachtingsmanagement. Het tweede kwartaal van 2016 heeft de Monitor Transitie Jeugd daarom een extra vragenlijst over de informatievoorziening uitgezet. Deze vragenlijst is in korte tijd, nog geen drie weken, 110 keer ingevuld. Naast de extra vragenlijst ontving de Monitor Transitie Jeugd in het tweede kwartaal 87 meldingen. In een groot deel van deze meldingen komt naar voren, dat het jongeren en ouders niet lukt om hulp te krijgen die aansluit op hun behoefte. De afzonderlijke cliëntorganisaties horen deze signalen ook steeds vaker terug uit hun achterban’, meldt de Monitor Transitie Jeugd op haar website.
In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 109 meldingen binnengekomen over ontoereikende hulp aan kinderen. Dat blijkt uit de Monitor Transitie Jeugd. Veel ouders ervaren dat de zorgvraag van het kind niet leidend is in het hulpaanbod. Lees meer >>
Keukentafelgesprek
Jongeren en hun ouders willen vooral specifiekere informatie over waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld over het tijdspad, het proces van de jeugdhulp, hun rechten en plichten en hun privacy. Deze informatie willen ze via verschillende wegen ontvangen. Aan de ene kant tijdens een persoonlijk (keukentafel)gesprek, aan de andere kant willen ze het ook ergens kunnen nalezen op bijvoorbeeld een website, in een brief of een folder.
Deskundigheid
De mensen die bij de Monitor Transitie Jeugd een melding gedaan hebben, geven vaak aan dat ze zich niet gehoord voelen en dat hun hulpvraag niet centraal staat tijdens de hulpverlening. ‘In plaats daarvan wordt uitgegaan van het aanbod: de zorg die is ingekocht, de beleidsregels of het budget. Melders geven aan dat indien er meer aandacht voor de concrete hulpvraag is en de deskundigheid bij de wijkteammedewerkers groter is er meer passende en daarmee ook effectievere hulp ingezet kan worden.’ De Monitor Transitie Jeugd doet op basis hiervan een aanbeveling aan organisaties die zich bezighouden met jeugdhulp: zorg voor deskundige medewerkers die met aandacht voor de behoefte van de cliënt en los van financiële prikkels de hulpvraag kunnen onderzoeken en verdiepen.