De belofte dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen door zorgtechnologie thuis, kan nog niet worden ingelost. Ook zijn er onvoldoende bewijzen voor besparing op zorgpersoneel en kosten. Dat concludeert kennisinstituut Nivel naar aanleiding van een overzichtsstudie van experimenten met gebruik van technologie in de zorg. Volgens het kennisinstituut is er nog te weinig goed opgezet, grootschalig en langdurig onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid en effectiviteit van alle verschillende technologische toepassingen in de zorg in de thuissituatie.
Organisatie lastig
Veel zorgorganisaties hebben plannen voor technologie in de zorg thuis, maar bijna allemaal vinden ze het lastig om de implementatie daarvan te organiseren, aldus Nivel. Medewerkers lopen er over het algemeen ook nog niet warm voor. Om die reden moet de kennis over succesvolle implementatie van dit soort initiatieven beter worden verspreid. Zodat medewerkers erop kunnen worden voorbereid.
Ingeburgerd
Wel zijn burgers steeds meer bekend met technologie, zoals internet, tabletcomputers en smartphones, aldus het Nivel. Daar heeft men in de thuiszorg ruime ervaring mee. Een alarmknopje voor ouderen is inmiddels al ingeburgerd, en er zijn ook al mogelijkheden voor diagnose op afstand voor patiënten met hartritmestoornissen. Er wordt gewerkt met intelligente sensoren in huis, met GPS en leefstijlapps.