Professionalisering

Eenzaamheid
Photo by Kristina Tripkovic on Unsplash.

Zo ga je om met claimend gedrag van cliënten: ‘Zet hem op eigen benen’

Meneer De Jong is geen populaire cliënt. Hij claimt en je komt er als hulpverlener bijna niet weg. Sommige collega’s ergeren zich mateloos aan hem, anderen hebben juist medelijden. Hoe is zijn claimende gedrag te stoppen?
Wet- en regelgeving
Z+W maakt elke vrijdag het weekoverzicht met het laatste nieuws uit het sociaal domein.

Het aantal zzp’ers daalt flink, maar (nog) niet in het sociaal domein

Het aantal zelfstandigen zonder personeel is de laatste maanden aan het dalen. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Is daar in het sociaal domein ook sprake van? De BPSW en Sociaal Werk Nederland zijn voorzichtig met het trekken van voorlopige conclusies.
Jeugdhulp

5 vragen over het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming: wat moet jij weten?

Om het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is veel te doen. Het is een nieuwe koers om de jeugdbescherming in de toekomst te verbeteren, zodat gezinnen in onveilige situaties betere gezinsgerichte hulp krijgen. Waar staan ‘we’ in dit traject? En waarom is er nu een kink in de kabel gekomen? Zorg+Welzijn praat je bij en beantwoordt 5 belangrijke vragen.
Professionalisering

Cultuursensitief werken: 8 tips voor meer begrip en betere hulpverlening

De diversiteit in Nederland neemt toe.  Cultuursensitief werken wordt daarom steeds belangrijker, ook in het sociaal domein. Culturele achtergrond, gender en migratiestatus: wist je dat dit allemaal invloed heeft op het ontwikkelen van problemen en de toegang tot goede hulpverlening? Met deze praktische tips kun jij als hulpverlener cultuursensitief werken.

E-learning ontwikkelaar Toine Broekhuis: ‘De Movisie Academie is een snoepwinkel’

Met zo’n 35 e-learnings die allemaal gratis te volgen zijn is de Movisie Academie een fijne plek om je deskundigheid te bevorderen. Er is voor elke professional en vrijwilliger wel iets te vinden. ‘Kijk gewoon eens rond, alles wat je bijleert is winst’, zegt ontwikkelaar Toine Broekhuis.
Professionalisering
© Gijs Kast

DILEMMA Cliënt aanspreken op foute opmerkingen?

Stel, een cliënt maakt voortdurend nare opmerkingen over groepen mensen. Hij scheldt bijvoorbeeld op ‘criminele gelukszoekers uit apenlanden' of begint steeds opnieuw over ‘die genderonzin'. Mag dat zomaar?

Je cliënt weer opgepakt: hoeveel kansen kun je geven?

Het uitdelen van kansen: als sociaal werker doe je niet anders. Een cliënt opnieuw de regie over zijn financiën geven na een schuldentraject, het vertrouwen hebben dat een zorgmijder dit keer wel de deur opendoet of het voordeel van de twijfel geven aan die ene cliënt met een verslaving die nu echt zegt te gaan stoppen met blowen. Zijn de kansen ooit op?
Jeugdhulp
Normaliseren

Normaliseren wordt de norm: ‘Breder en beter leren kijken naar opvoedvraagstukken’

Normaliseren. Een razend populaire term in het sociaal domein, maar menig professional zal het lastig vinden om er woorden én daden aan te verbinden. Rogier Kattenberg, die aan hogeschool Windesheim promoveert op dit onderwerp, legt uit wat normaliseren wel én niet inhoudt. ‘Niet elk probleem hoeft te worden opgelost.’

Blue Monday: zo maak je contact met een cliënt met een depressie

Mensen met een depressie ervaren vaak gevoelens van isolatie, machteloosheid en somberheid. Als sociaal werker is het soms moeilijk om contact te maken als iemand zich zo voelt. Je wilt je cliënt ondersteunen, maar niet overweldigen. Zorg + Welzijn geeft 5 tips om zo goed mogelijk contact te maken met een cliënt met een depressie.

‘Gelukszoekers uit apenlanden’ Hoe reageer je op discriminerende opmerkingen?

Stel, een cliënt maakt voortdurend nare opmerkingen over groepen mensen. Hij scheldt bijvoorbeeld op ‘criminele gelukszoekers uit apenlanden’ of begint steeds opnieuw over ‘die genderonzin’. Mag dat zomaar? En hoe reageer je?

Over professionalisering

Omdat vakmanschap en kwaliteit áltijd belangrijk zijn

Voor een samenleving waarin iedereen volwaardig mee kan doen, is het belang van professionalisering en sterk sociaal werk groot. Het bijhouden van vakmanschap en voortdurend inspelen op nieuwe ontwikkelingen zijn belangrijke voorwaarden om de kwaliteit van het sociaal werk op een hoog niveau te houden. De kwaliteit van de professional bepaalt immers de kwaliteit van de dienstverlening die hij of zij biedt.

Lees meer

Professionalisering en sterk sociaal werk vraagt om deskundige sociaal werkers die middenin de samenleving staan. Daarom is aandacht voor vakmanschap, kwaliteit en professionalisering van belang.

Professionalisering in het sociaal domein

Om sociaal werkers hierin te ondersteunen en te professionaliseren, zijn er een beroepscompetentieprofiel en een beroepscode opgesteld. Dankzij het beroepscompetentieprofiel weten sociaal werkers: dit is mijn vak, dit is wat ik moet kennen en kunnen. Sociale organisaties kunnen met het profiel in de hand laten zien wat het werk dat ze verrichten inhoud en als domein kunnen we dankzij dit profiel goed laten zien wie we zijn en wat we doen. De beroepscode is een handreiking om het profiel ook in de praktijk te kunnen brengen en draagt daarmee bij aan professionalisering in het sociaal domein.

Professionalisering: Competentieprofiel

Doel van het beroepscompetentieprofiel is om inzichtelijk te maken wat de competenties zijn van sociaal werkers, om handvatten te bieden om functieprofielen en branchestandaarden te actualiseren, om betere afstemming met het beroepsonderwijs te realiseren en om deskundigheidsbevordering te stimuleren. Sociaal werk is een heel breed vak en daardoor wordt het soms ook een beetje vaag als je uit wilt leggen wat het precies is. In dit document komen alle specifieke taken en talenten én de breedheid van het vak samen en dat is we nodig om goed naar buiten te brengen wie sociaal werkers zijn, wat ze doen en waarom het vak zo belangrijk is.

Professionalisering: Beroepscode

Naast het beroepscompetentieprofiel, is er ook een beroepscode opgesteld. En waar het ene document vooral gaat over wat je als sociaal werker aan competenties in huis moet hebben, of met andere woorden wat je moet kunnen en kennen, is het andere document bedoeld als handreiking om die competenties ook tot uitvoering te brengen. Het helpt sociaal werkers om om te gaan met moeilijke, of ethische, situaties. Stel bijvoorbeeld dat je schuldhulpverlener bent en je komt in aanraking met een cliënt die fraude blijkt te plegen. Wat doe je dan? Of als je preventief werkt op het gebied van polarisatie en radicalisering en de politie staat ineens voor je deur en vraagt om contactgegevens van je cliënt. Hoe reageer je daar juist op? De beroepscode helpt daarbij.

Professionalisering: Beroepsregister

En dan is er ook nog het beroepsregister speciaal voor sociaal werkers (Register Sociaal Werkers in W&MD). Registratie in dit register biedt sociaal werkers in het werkgebied van welzijn en maatschappelijk dienstverlening richting en stimulans bij het op peil houden van hun competenties en bij het reflecteren op hun eigen handelen. Én het is transparant naar burgers/cliënten, opdracht- en werkgevers. Met registratie laten professionals immers zien dat zij blijven werken aan hun vakmanschap. Voor sociaal werkers die zich registreren bij Registerplein zijn registratiecriteria ontwikkeld die aansluiten bij hun dagelijkse praktijk en bij hun eigen professionele ontwikkelingsbehoefte. Daarmee draagt beroepsregistratie bij aan een nog betere kwaliteit van hulp en ondersteuning door sociaal werkers en versterkt het hun arbeidsmarktpositie.

Uitgelicht congres

Cultuursensitieve Zorg Congres