Een derde zegt geklaagd te hebben bij de thuiszorgorganisatie. Ze vinden de thuiszorg een ‘ondoordringbare bureaucratische jungle waar de menselijke maat ontbreekt.’ Vooral de nieuwe bedrijfjes in de thuiszorg maken er volgens de ondervraagden een ‘zooitje’ van.
Deskundigheid
De inspectie maakt zich grote zorgen over het ontbreken van deskundigheid van het personeel, zo blijkt uit het rapport. De nieuwe toetreders werken niet of nauwelijks met duidelijke zorgdossiers. De inspecteurs keken naar medicatieveiligheid, deskundigheid en verpleegkundige richtlijnen. Uit het onderzoek onder 26 van deze aanbieders blijken 25 organisaties een hoog tot zeer hoog risico te hebben.
Roken
Cliënten zeggen te maken te hebben met ondeskundig personeel, krijgen te weinig uren zorg of de verkeerde zorg. De klachten gaan over medewerkers die roken bij hun cliënt, stelen, of verkeerde medicijnen toedienen. Bovendien zou er ook zorg worden gedeclareerd die de patiënt nooit heeft gekregen.
Tijdsdruk
EénVandaag vroeg cliënten van de thuiszorg naar hun ervaringen naar aanleiding van een vernietigend rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg over de kwaliteit van de thuiszorg. Dit leverde duizenden reacties op. Ook van mensen die in de thuiszorg werken. Zij herkennen met name de frustraties die met tijdsdruk te maken hebben.
Links: IGZ: zorgkwaliteit van ‘nieuwe’ thuiszorgorganisaties risicovol; Grote zorgen over ‘nieuwe’ toetreders op de thuiszorgmarkt
Uitzending: Onderzoek thuiszorg – kwaliteit erbarmelijk (EénVandaag) Enquêteresultaten EénVandaag
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/Eén Vandaag