Ondanks het zware weer voor sommige thuiszorgorganisaties, blijken cliënten algemeen tevreden met de thuiszorg. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van het NIVEL en het CQ onderzoek dat in 2008 is uitgevoerd onder 9.500 mensen die thuiszorg krijgen. Van de onderzochte thuiszorgorganisaties krijgt 70 procent van haar cliënten een rapportcijfer van 8,0 of hoger. Met een 8,5 scoorde Buurtzorg het hoogste cijfer. Het laagste rapportcijfer was een 7,5.
Geregistreerd
Via de zogenoemde CQ-Index worden de ervaringen van cliënten met de zorg onafhankelijk en op een wetenschappelijke wijze onderzocht. De CQ-index of CQI is een geregistreerd merk van het Centrum Klantervaring Zorg, opgericht in december 2006. Het heeft als doel ervoor te zorgen dat ervaringen van zorggebruikers worden gemeten op een gestandaardiseerde en betrouwbare manier, zodanig dat aanbieders binnen één sector met elkaar kunnen worden vergeleken kunnen.
Kwaliteitsnorm
Sinds medio 2008 hanteren de thuiszorgorganisaties die lid zijn van ActiZ de Kwaliteitsnorm Verantwoorde Zorg. De CQ-index, de cliëntervaringen met de zorg, vormen een belangrijk onderdeel van die kwaliteitsnorm. Via het CQ-onderzoek krijgen cliënten een stem in het Kwaliteitskader. De resultaten worden gepubliceerd via de site KiesBeter.nl.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
hier aanmelden.