Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Thuiszorg Rotterdam: problemen met nieuwe planning

De invoering van een nieuw planningssysteem leverde problemen op voor de zorg van cliënten van Thuiszorg Rotterdam. Maar uiteindelijk kan er twee keer zoveel zorg gepland worden met minder planners. Kostenbesparing dus.
Thuiszorg Rotterdam: problemen met nieuwe planning

Door Carolien Stam- ‘Er zijn nieuwe mensen aangenomen die het nieuwe planningssysteem zullen uitvoeren. Die moeten nog ingewerkt worden. Uiteindelijk kunnen we met het nieuwe systeem de zorg met minder mensen inplannen.’ Dat zegt Talitha Zondag, woordvoerder van Thuiszorg Rotterdam, als reactie op berichten in de media dat de organisatie veel problemen heeft met de levering van zorg aan cliënten.

Beter plannen
Met minder mensen moet een beter planningssysteem gaan draaien bij de Rotterdamse thuiszorgorganisatie. De organisatie moest het afgelopen jaar de kostprijs sterk omlaag brengen vanwege het verlies van de aanbesteding van de huishoudelijke hulp in de gemeente Rotterdam. Daarop is een reorganisatie ingezet, die vooral de overhead betrof.

Nieuwe functie
Bij de overgang naar een meer geavanceerde planningssysteem, waarvoor de helft minder mensen nodig zijn, ging het mis. ‘Het gaat om nieuwe, hoger opgeleide, mensen in een geheel nieuwe functie’, aldus de woordvoerster. ‘Het duurt even voor ze ingewerkt zijn.’ Het gevolg was echter dat de toelevering van zorg voor sommige cliënten niet of niet goed werd afgehandeld. De oude planning wordt nu nog uitgevoerd, teriwjl de nieuwe planning wordt ingevoerd.

Boycot voor nazorg
Thuiszorg Rotterdam kwam afgelopen weekend in de krant omdat Rotterdamse ziekenhuizen de nazorg voor patiënten die werden ontslagen, niet meer aan de thuiszorgorganisatie wilden toevertrouwen. Het nieuw ingestelde centrale telefoonnummer bleek nauwelijks te bereiken. Bovendien ontbeerden sommige ontslagen patiënten de toegezegde thuiszorg volledig.

Reorganisatie
In de media werd de reorganisatie van thuiszorg Rotterdam als mogelijke oorzaak voor de tekortkomingen aangewezen. Volgens Talitha Zondag is er geen sprake van dat de ziekenhuizen thuiszorg Rotterdam zouden boycotten. ‘We krijgen gewoon aanvragen voor nazorg hier binnen.’

Meldpunt cliënten
Bij het cliëntenmeldpunt van Zorgbelang in Rijnmond komen niet méér signalen binnen van cliënten die gedupeerd worden. ‘De meeste klachten gaan over de problemen die cliënten ondervinden vanwege de aanbestedingen van huishoudelijke hulp,’ aldus Marjorie Hop van Zorgbelang regio Rijnmond.

Hulp
‘Het brengt thuiszorgorganisaties in de problemen. Dat uit zich veelal in een ander soort hulp, géén huishoudelijke hulp meer of te weinig. Veel cliënten vragen een persoongebonden budget aan en weten n iet hoe ze ermee om moeten gaan.’

Toelevering zorg
Bij het nieuwe callcenter van Thuiszorg Rotterdam zijn nu tijdelijk meer mensen ingezet om contactproblemen te voorkomen. Dat geldt ook voor de personeelsbezetting voor de planningen. ‘Met die aanpassingen moet de toelevering van zorg weer goed verlopen, ‘ aldus Zondag.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.