Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Thuiszorg Service Nederland aast op markt huishoudelijke verzorging

Werken in kleine eenheden is de kracht van Thuiszorg Service Nederland, aldus directeur Jan Torny. Hij wil de markt voor huishoudelijke verzorging overnemen. De alfahulpconstructie wil hij behouden. ‘Reguliere zorgaanbieders willen af van de huishoudelijke verzorging en leggen zich meer toe op de AWBZ-zorg.’
Thuiszorg Service Nederland aast op markt huishoudelijke verzorging

Door Carolien Stam – Thuiszorg Service Nederland heeft tijd voor de cliënt, waar andere thuiszorgorganisaties dat niet hebben. Zo afficheert TSN zich op haar website. De organisatie heeft de huishoudelijke zorg van Meavita  overgenomen. De kern zit in de werkwijze, zegt Jan Torny, directeur van TSN. ‘In kleine werkeenheden werken zorgverleners prettiger, is het ziekteverzuim minder en worden cliënten beter geholpen,’ aldus Torny.

Wat gaat TSN beter doen in Den Haag, waar jullie de huishoudelijke zorg van Meavita hebben overgenomen?
‘Ons eigen concept er op zetten. Dat betekent dat we decentraal de huishoudelijke zorg plannen. Dat zorgverleners hun leidinggevende kennen en goed communiceren, dat maakt de planning van de zorg gemakkelijker. Wij kunnen door deze manier van werken ook productiever zorg verlenen. Omdat we elk uur betaalde zorg ook in kunnen plannen.’

Op de website Kiesbeter.nl, waar cliënten de kwaliteit van de – huishoudelijke – zorg per aanbieder kunnen beoordelen, scoort TSN overal gemiddeld.
‘Ik weet niet hoe ze meten. Wij hebben een gerenommeerd onderzoeksbureau gevraagd een benchmark – vergelijkend met andere zorgaanbieders – te doen op klanttevredenheid. Wij staan in de top 5 van alle zorgaanbieders.’

Thuiszorgservice Nederland heeft landelijk maar een twintigtal locaties?
‘In mei zijn het er zo’n veertig,’ aldus Torny. ‘In eerste instantie is het duurder om veel locaties te managen. Maar juist de persoonlijke werkwijze maakt het werk veel productiever omdat het beter te plannen is en zorgverleners het werk leuker vinden. Het heeft ook te maken met de filosofie van het bedrijf. We zijn vanaf het begin gewend te knokken voor elke cliënt. We kregen van het zorgkantoor alleen cliënten toegewezen als onze tarieven lager waren. Daarbij hebben we een ultramodern automatiseringssysteem.’

Hebben die lage tarieven te maken met de inzet van alfahulpen? Op de vacaturelijst van TSN worden erg veel alfahulpen gevraagd.
‘Dat is afhankelijk van het bestek van de gemeenten. Veel gemeenten willen de alfahulpconstructie niet meer. Als ze dat willen, gaan we zorgverleners in loondienst aanbieden. Maar ik denk dat we veel hulpen verliezen. Veel dames, van veertig jaar en ouder, die al jarenlang als alfahulp werken, zeggen dan hun werk op. Ze zitten niet te wachten op al die arbeidsvoorwaarden. Ze willen twee of drie ochtenden in de week werken en in loondienst komen ze er financieel slechter uit.’

Is de alfahulpconstructie een belangrijke reden voor TSN om goedkope huishoudelijke zorg te kunnen bieden?
‘Nee, het is vestzak, broekzak. Een alfahulp kost grofweg 12,50 euro, de gemeente betaalt 15 euro. Houd je 2,50 over voor overhead. In loondienst komen de kosten op zo’n 10 tot 20 euro. Als gemeenten 21,50 betalen houd je 1,50 over voor overhead. Voor de zorgaanbieder maakt het niet zoveel uit, alleen wordt de huishoudelijke zorg duurder.’

Wil TSN de markt voor huishoudelijke zorg overnemen?
‘Onze corebusiness is de huishoudelijke verzorging. Dat vereist een andere aansturing dan de AWBZ-zorg, die meer op kwalitatieve factoren moet worden gestuurd. Dat verhoudt zich moeilijk met de organisatie van de huishoudelijke verzorging. Je ziet dat reguliere thuiszorgorganisaties zich meer gaan toeleggen op de AWBZ-zorg. Vorig jaar hebben we de huishoudelijke verzorging van de Evean-Icare Groep overgenomen. Onze bedrijfsstrategie is erop gericht de huishoudelijke zorg goed te organiseren, en dat lukt.’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Foto: Stock.xchng

10 REACTIES

  1. Beste tsn
    Leuk om alles over te nemen?
    Betalen we ook alle zzpers die bij het faissement voor duizenden euro,s het schip in zijn gegaan , of gaan we met ONS hardverdiende geld een nieuw bureau beginnen ?
    Oplichting eerste klas , en dat gaat verzorging bieden?
    Geld dat is waar het om draaid.

  2. Lees alle reacties
  3. Heb voor tsn gewerkt,zou 2 januari kontract krijgen.21 januari ziek gemeld ivm operatie liesbreuk en nog steeds geen kontract…krijg hem ook niet want heb me ziek gemeld. Nu is het bijna 1 april en heb nog steeds geen kontract…geen salaris januari en geen ziekengeld ontvangen.
    Word van kastje naar muur gestuurd en niemand is thuis.
    We zouden massaal moeten gaan klagen bij de bond want TSN is niet correct bezig.

  4. jan torny is een GROTE drol,
    die krantejongen heeft niks te zoeken in de zorgwereld!tsn op zich is niks mis mee.
    nma en alle andere instanties durven het gewoon niet aan.jan denkt dat ie allen maar laag opgeleiden aan het werk heeft.
    verkeerde inschatting.

  5. TSN is een zeer slechte organisatie. Ze zijn telefonisch iet te bereiken, je wordt doorverbonden naar Almelo. Je krijgt geen coordinatoren aan de telefoon, ze bellen niet terug, reageren niet op emails en laten hun klanten in de kou staan. Ze geven overal op hun website garanties ipv beloftes, het is een grote zeepbel

  6. werkte eerst voor meavita .en nu voor tsn wat een slechte voor uit gang onmenselijk .morgen ga ik naar de tsn en ik ben boos .moet me nu aan melden voetselbank .salaris klopt niet geen reiskosten vergoeding etc .zo erg voor de klanten zij zijn ook de klos .ik hoop dat ze moeten stoppen

  7. Mijn moeder heeft eerst bij Meavita gewerkt en daarna bij TSN. Ze heeft voor de laatste 3 maanden werk bij TSN geen salaris meer ontvangen. We hebben brieven en e-mails gestuurd naar elk adres die met TSN te maken heeft, maar we hebben geen reactie gekregen. We hebben gebeld en na een lange wachttijd iemand aan de lijn gekregen, maar de medewerkers daar weten zogenaamd van niets en zeggen onze brieven/e-mails niet te hebben ontvangen. Ze hebben beloofd terug te bellen, maar dat hebben ze niet gedaan. Ik vind het belachelijk dat dit gebeurt en dat niemand, maar ook echt niemand ons lijkt te kunnen/willen helpen.

  8. ook ik heb via tsn gewerkt, een grote oplichterij is het. had een 3 maand contract, heb t er maar een maand volgehouden, loon 3 weken te laat, geen gehoor bij bellen, clienten laten ze zitten, hebben jullie ooit jullie contract terug gekregen?? ik wacht er nog steeds op, en ben ook bezig om hier werk van te maken. tsn moet stoppen met mensen voorliegen!!!!!!!!!! dit kan gewoon niet!!

  9. ik werk sinds kort voor tsn,zat eerst bij valent. ik heb ook alleen maar gezeur met tsn,mijn loon klopt niet,krijg al twee weken geen reiskosten. heb al gesoliciteerd bij een andere zorgaanbieder. maar die kunnen mij helaas alleen maar een 0 uren kontrakt aanbieden. daar schiet ik helaas niks mee op!

  10. Ik heb verschillende malen TSN gebeld , Er is een lange wachtitijd na half uur heb ik het opgegeven , Op ander tijdstip gebeld, van het zelfde laken en pak geen contact. Email gestuurd helemaal geen reactie. Moet je nog vertrouwen hebben in zo’n organisiatie. Ik niet. hoor.Mijn hulp van Meavita heeft opgezegd en zich niet aangemeld bij TSN . Ze gaat er 2.50 Euro per uur op achteruit. .
    Schoonmakers zijn geen zorgverleners.. Ik begrijp niet waarom de gemeente met zo’n bedrijf in zee gaat.

  11. Ik vind dit echt flauwekul,Hoezo kleinschalig werken,ze huren overal schoonmaakdiensten voor in en dat heet “‘kwaliteit”‘
    Mooie beloften maar niet de echte waarheid.
    Het woord kleinschalig is de laatste tijd weer helemaal een hot item en makkelijk over te nemen door elke zorgaanbieder zonder eigen motto

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.