Dat concludeert bedrijfseconome Ferna Botter, die vrijdag aan de Universiteit van Tilburg promoveert. Ze deed onderzoek naar de effectiviteit van maatschappelijk ondernemen. Botter onderzocht de wijze waarop private non-profitorganisaties maatschappelijk ondernemen.
Wensen
Een voorbeeld van een organisatie die effectief ‘contextgedreven’ organiseert, is Buurtzorg Nederland. Daar werken medewerkers in kleine teams, hebben ze eigen handelingsruimte en zijn ze verbonden met de wensen en de context van hun klanten.
Meavita
Maar er zijn ook maatschappelijke ondernemingen die zeggen dat ze zich verbinden met hun klanten en omgeving, terwijl ze aan de binnenkant nog steeds zelf bepalen wat zij belangrijk vinden. Dat leidde bij zorginstelling Meavita (Den Haag) en woningcorporatie Servatius (Maastricht) tot grote ambities als het TV-Foon project, de vorming van concern Meavita Nederland en de bouw van de Universitaire Campus Maastricht. En die projecten resulteerden weer in ernstige financiële problemen. Naast deze twee maatschappelijke ondernemingen onderzocht Botter ook de MeanderGroep Zuid-Limburg en woningcorporatie Eigen Haard te Amsterdam.
Context
Wezenskenmerk van maatschappelijk ondernemen is de gerichtheid op een extern, maatschappelijk doel. Botter concludeert dat bijvoorbeeld thuiszorginstellingen en woningcorporaties vaak nog te weinig aandacht geven aan sturing gedreven vanuit de (maatschappelijke) context.
Diagnose
Het proefschrift van Botter biedt maatschappelijke ondernemingen handvatten om een diagnose van de eigen organisatie te stellen. Zo nodig kunnen ze die nodig fundamenteel veranderen om een effectieve maatschappelijke onderneming te worden.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Universiteit van Tilburg/foto: Erik van der Burgt
Mee eens, graag zou ik het proefschrift lezen, is dit ook verkrijgbaar?
Vr. Groet Berno van der Wal