Bij Zorggroep Heerendordt zijn zondag extra mensen ingezet om de cliënten op tijd te helpen. ‘Vanochtend is het gelukt om iedereen zorg te bieden, maar we hadden wel vertragingen van een half uur’, vertelt een woordvoerder. ‘Nu we met een dubbele bezetting draaien en ruim op tijd de weg op gaan, gaat het stukken beter.’ Ook de zorgverleners van Icare hebben meer tijd nodig om hun cliënten te bereiken. ‘Maar iedereen reageert gelukkig begripvol en er zijn geen grote problemen’, zegt een woordvoerder.
Mantelzorg
Een zegsman van De Zorgzaak meldt dat veel cliënten zelf naar de organisatie bellen om te zeggen dat er geen thuiszorg hoeft te komen. ‘Veel van hen hebben zelf mantelzorg geregeld omdat ze het niet verantwoord vinden dat onze zorgverleners gaan rijden. Het gaat hierbij vooral om mensen die in de buurt van Roden wonen. Van paniek is geen sprake.’ Ook de medewerkers van De Zorgzaak hebben meer tijd nodig om bij hun cliënten te komen. ‘Maar tot nu toe lukt het wel. Het is afwachten wat het weer doet en hoe het de rest van de middag en avond gaat.’
Zorgen
Het Drentse callcenter Pricon staat klanten van verschillende thuiszorgorganisaties in Drenthe en Groningen te woord. Volgens een woordvoerder komen er veel telefoontjes binnen van cliënten. ‘De mensen maken zich zorgen. Niet om zichzelf, maar om de zorgverleners. Ze willen vaak niet dat zij gaan rijden en bellen op met de mededeling dat ze zich zelf wel redden.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/Foto: ANP/Marcel Antonisse