Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tien jaar ‘Mooi zo Goed zo’

‘Mooi zo Goed zo’ is een publiek-private vorm van samenlevingsopbouw. Wat in 1996 begon als een vorm van sponsoring door bedrijven, groeide uit tot een vorm van investeren met sociale aandelen.

De afgelopen tien jaar werkte ‘Mooi zo Goed zo’ als een soort ‘sociaal makelaarsbureau’ samen met 115 vrijwilligersorganisaties en 255 bedrijven en instellingen. Samen realiseerden ze 330 projecten met een totale maatschappelijke waarde van zo’n vier miljoen euro. De gesponsorde waarde van deze projecten bedraagt 1,6 miljoen euro.

Enorm project
De methode ontstond in Den Bosch en kreeg op diverse plaatsen navolging. ‘Het langste project waar we mee bezig zijn geweest, heeft vijf jaar geduurd,’ vertelde projectleider Jan de Rond onlangs in het Brabants Dagblad. ‘Dat was een initiatief van de oudervereniging van basisschool de Kempenaars in Engelen. Het schoolplein van die school was na een verbouwing een kale vlakte. Die moest opnieuw worden ingericht. Een enorm project.’

Sociale aandelen
‘Mooi zo Goed zo’ is nu toe aan de vierde periode van drie jaar bezig. De organisatie werkt inmiddels met zogeheten sociale aandelen. Bedrijven kopen die voor een periode van drie jaar. Het bedrag dat ‘Mooi zo’ hiermee ophaalt, wordt door de gemeente verdubbeld. Dat is volgens projectleider De Rond de kracht van de organisatie. ‘Bedrijven, instellingen en overheid dragen elk bij en zien voor de hele stad iets ontstaan dat anders niet of moeilijk tot stand was gekomen. En dat is leuk.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.