‘Communicatie is de basis’, houdt Malki medewerkers van Avicen Thuiszorg Amsterdam dagelijks voor. Malki schakelt in haar werk onafgebroken tussen culturen en talen. Avicen heeft een volledig multicultureel cliëntenbestand. Van de ongeveer driehonderd cliënten die de Amsterdamse vestiging telt, is ongeveer de helft Nederlands en heeft de andere helft oorspronkelijk een andere nationaliteit. Ook de medewerkers zijn multicultureel.
Het gaat er niet alleen om of de zorgverlener en patiënt elkaar verstaan, maar ook hoe de patiënt zich behandeld voelt, maakt of de zorg “aankomt” of niet’, vindt Malki. Haar tips:
- Gedraag je als thuiszorgmedewerker als gast. Het is niet vanzelfsprekend dat mensen je binnenlaten, ook niet als er een indicatie is. Vraag je cliënt altijd om toestemming: ‘Is het goed dat ik binnenkom?’
- Verdiep je in de cultuur van je cliënt. Lees erover, maar stel vooral ook vragen. Realiseer je dat rituelen en gewoontes per subcultuur en persoon verschillen.
- Kun je niet met je cliënt communiceren, vraag dan de volwassen kinderen naar zijn gewoontes, voorkeuren en wat hij wil dat je doet.
- Stel jezelf in elk gesprek de vraag waarom iemand zegt wat hij zegt, voordat je reageert.
- Bij islamitische cliënten is het niet handig om vrijdag vlak voor het middaggebed af te spreken, tenzij zij aangeven dat dat hen niets uitmaakt.
- Als iemand naar de kerk gaat, kom dan op een tijdstip dat de cliënt zich niet te veel hoeft te haasten.
- Wanneer je met cliënten in de palliatieve fase spreekt over het sterven, hou dan rekening opvattingen en gebruiken rond sterven in zijn cultuur en religie.
Lees het hele interview met Fatima Malki in het decembernummer van Zorg + Welzijn magazine >>