Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Toezicht op ouderenzorg faalt’

Het toezicht op de ouderenzorg door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) faalt. Dat beweert het programma Meldpunt na eigen onderzoek. Bovendien laat de kwaliteit van die inspecties die wel zijn gedaan veel te wensen over, aldus het programma.
‘Toezicht op ouderenzorg faalt’

Het programma brengt donderdag 8 november de verhalen in beeld van ouderen die heel ontevreden zijn over de zorg binnen hun instelling. Ook verzorgenden komen aan het woord over gebrekkige zorg en de falende Inspectie. Volgens prof. dr. Jan Klein, bijzonder hoogleraar Veiligheid in de zorg, worden veel inspecties administratief afgedaan.

Inspectie
Later deze maand worden de resultaten van twee onderzoeken gepubliceerd naar het functioneren van de Inspectie, daarom wil de IGZ niet deelnemen aan de uitzending en niet reageren op het onderzoek van Meldpunt.

Het programma is donderdag 8 november te zien om 19.25 uur op Ned 2

Bron: Meldpunt

3 REACTIES

  1. natuurlijk faalt de toezicht in de ouderenzorg bij kleinschalige woonvormen voor dementerende clienten.
    dit komt niet door de medewerkers maar doordat je in een werkomgeving van 1 medewerker op 6/8 clienten geen toezicht kan garanderen.
    het is onmogelijk. de medewerker weet dit ook en probeert zo goed en kwaad als ze kan hier een draai aan te geven.
    het probleem ligt ook niet bij hen maar bij de beleidsbepalers.
    voorbeeld uit de praktijk: 1 medewerker op 6 clienten. van 7:00 tot 9:30 bezig met wassen en aankleden, wond zorg enz. op de clienten word alleen toezicht gegarandeerd als de medewerker fysiek aanwezig is.
    ontbij , de huishoudelijke taken zijn prioriteit 1.
    een client die kan mee doen in de huishoudelijke taken is een uitzondering. waardoor de client kan toekijken hoe een medewerker zich een slag in het rond werkt.
    activiteiten om het welzijn te verhogen zijn minimaal.
    gedragsproblematiek die bij de PG clienten regelmatig voorkomen beinvloeden de stemming en gedrag van alle clienten.
    de kwalitei van zorg zal door gebrek aan feedback en collegiale begeleiding verslechteen. de ouderen die afhankelijk zijn van de zorg zijn de dupe.
    en waarvoor?? de hype van het moment.
    kleinschalig is allang achterhaald. rapporten en studie’s wijzen uit dat de kwaliteitsopleving van korte duur is en in landen die eerder begonnen zijn met kleinschalig is dit concept al terug gedraaid.
    ik werk 20 jaar met PG clienten maar twijfel om verder te gaan. het wordt onmogelijk gemaakt kwalitatief goede zorg te geven.

  2. Lees alle reacties
  3. Het is heel jammer dat er (weer) een negatief item de wereld wordt ingeslingerd over de zorg. Natuurlijk gaan er dingen mis en kan de zorg altijd beter. Toch gaat het in veel verpleeguizen wel geod, worden mensen op een goede manier verzorgd met veel liefde en begrip. Duizenden fantastische medewerkers doen elke dag hun stinkende best om met de middelen die hun zijn gegeven de bewoners een leuke dag te bezorgen. Het doet ons goed dat we als clientenraad de directie daar waar nodig de goede vragen kunnen stellen en kunnen opkomen voor de belangen van de bewoners als daar redenen voor zijn. En daar zijn bewoners en medewerkers mee gedient, niet van elke keer een flis van een zaak die de nodige weerstand oproept en (waarschijnlijk) niks oplost!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.