Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tuchtrecht voor sociaal werkers veranderd: niet straffen maar leren

Sinds 1 januari 2025 geldt voor sociaal werkers een nieuw soort tuchtrecht. Het leren van klachten staat centraal. Voor jeugd- en gezinsprofessionals was sinds november 2022 professioneel toezicht al het uitgangspunt, nu is dat voor alle sociaal werkers zo.
Foto Pixabay

De hervorming van het tuchtrecht voor sociaal werkers werd op 28 november 2024 goedgekeurd op de ALV van beroepsvereniging BPSW. De hervorming is bedoeld om het tuchtrecht een meer ‘lerend’ karakter te geven, schrijft de BPSW op haar website. Daarmee volgt de beroepsvereniging het SKJ. ‘Niet straffen maar leren’ is sinds november 2022 al het uitgangspunt in het toezicht op jeugd- en gezinsprofessionals. Sinds 1 januari 2025 geldt deze aanpassing in het tuchtrecht ook voor onderstaande groepen sociaal werkers:

  • Leden van de BPSW (behalve buitengewone leden, zoals studenten)
  • Sociaal werkers die geregistreerd zijn bij Registerplein als maatschappelijk werker, sociaal agoog of GGZ-agoog
  • Sociaal werkers die geregistreerd zijn bij de BPSW als casemanager dementie, medisch pedagogisch zorgverlener of begeleider gehandicaptenzorg.

Wat verandert er bij een klacht?

Als er een klacht tegen je wordt ingediend, wordt deze in principe behandeld door een Commissie van Consultatie. Deze bestaat uit een ethicus en twee beroepsgenoten. ‘Zij toetsen de klacht aan de beroepscode, op zo’n manier dat de kwaliteit van het handelen van een professional wordt bewaakt en dat de professional en ook andere sociaal werkers van deze toetsing leren’, legt de BPSW uit. En de voordelen? ‘Het leren door reflectie staat centraal, de procedure verloopt sneller en er is directer contact tussen de betrokken partijen.’

Uitzondering

De BPSW: ‘Het tuchtrecht blijft bestaan voor ernstige schendingen van de algemene tuchtnorm. De Commissie van Consultatie bepaalt of zij zelf de klacht behandelt of verwijst naar het College van Toezicht voor een tuchtrechtspraak.’

Blijf op de hoogte met de Zorg+Welzijn e-mailnieuwsbrief. Per week bieden wij duiding van het relevante nieuws uit het sociaal domein. Daarnaast bundelen we op zondagen onze beste artikelen van de week voor je in ons weekoverzicht. Aanmelden kan hier

Tips bij een klacht tegen jou

Partijdigheid en privacyschending zijn de meest voorkomende klachten tegen professionals bij de tuchtrechtcommissie. Wat gebeurt er als je cliënt, familie of de inspectie een klacht tegen jou indient? Jurja Steenmeijer legt het uit in het artikel Help, ik krijg een klacht aan m’n broek. Wat nu?

Beroepsgeheim

Sociaal werkers en andere hulpverleners worstelen nogal eens met het beroepsgeheim. Wat mag je nu wel en wat mag je niet? Jurist gezondheidsrecht Mirthe Maessen geeft adviezen aan de hand van een herkenbare casus. Lees Moe van het beroepsgeheim? Deze adviezen helpen je het doolhof uit

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.