Dat blijkt uit onderzoek dat Tony van Rooij uitvoerde onder begeleiding van de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg van het Erasmus MC in Rotterdam. Van Rooij werkt bij IVO, een wetenschappelijk bureau voor onderzoek, expertise en advies op het gebied van leefwijzen, verslaving en daaraan gerelateerde maatschappelijke ontwikkelingen. Hij promoveert woensdag op het onderzoek.
Huiswerk
Van alle activiteiten op internet blijkt online gamen het meest verslavend. De verslaafde jongeren spelen meer dan ze van plan waren, slapen te weinig en hun huiswerk lijdt eronder. Gamers die goede vrienden hebben, zowel in het echte leven als online, hebben iets minder last van negatieve gevoelens.
Technologie
In totaal is 3 procent van de mensen die online met anderen gamen verslaafd, toont het onderzoek aan. Van Rooij verwacht dat het aantal gameverslaafden zal toenemen omdat de spellen en de digitale technologie steeds meer met het leven verweven raken.
Voorkomen
De promovendus vraagt iedereen die kan helpen bij het voorkomen van onlinegameverslaving om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Met die kennis kunnen producenten hun klanten beter ondersteunen. Ouders moeten het gedrag van hun kinderen beter in de gaten houden en de tieners zelf moeten bijhouden hoeveel tijd ze per dag gamen.
Lees ook:
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: ANP/Erik van ’t Woud