Na het zeilschip De Tukker wil jeugdzorginstelling Jarabee een tweede zeewaardig zeilschip bouwen. Het vaarklaar maken van dit schip moet een leerwerkproject worden voor probleemjongeren. ‘De Tukker vaart al 26 jaar en de ervaringen ermee zijn goed,’ zegt Jeroen ter Beke, locatiemanager bij Jarabee. ‘Jaarlijks varen er 250 à 350 jongeren op mee. Dat wordt dus verdubbeld bij een tweede schip. Aan de vraag zal het in ieder geval niet liggen, die is er genoeg.’
‘Hoewel echt harde feiten ontbreken, is uit een laatste onderzoek gebleken dat 75 procent van de jongeren baat heeft gehad bij een verblijf op het schip,’ aldus Ter Beke. Maar de uitbreidingsplannen zijn mede uit nood geboren. Sinds vorig jaar betaalt de provincie niet meer de subsidie van driehonderdduizend euro voor De Tukker. Om het schip in de vaart te houden, hoopt Jarabee nu inkomsten te krijgen via onder meer UWV, justitie en crisishulpverlening. Deze zouden probleemjongeren uit hun bestand een gesubsidieerde leerwerkplek moeten aanbieden bij het op te knappen tweede schip van Jarabee.
Maar als dit tweede schip vaart, zijn dan niet dezelfde financiële problemen te verwachten als nu met De Tukker? ‘Nee,’ vermoedt Ter Beke. ‘Er is een actiegroep opgericht die een strategisch plan maakt voor de komende vijf jaar. Onderdeel daarvan is dat er veel nieuwe markten worden aangeboord, zoals gemeenten, ondernemers en andere sponsoren. Er bestaat veel enthousiasme voor de hulpverlening op De Tukker, dus ik verwacht dat dit genoeg geld oplevert.’